torsdag 7 juli 2011

Vanilj Whoopie med chokladganache

Nu är det snart ett år sedan jag baka whoppies för första gånger, kommer ihåg hur gott det var, idag blev det lite whoppie med vaniljsmak. Är inte helt nöjd med receptet, första plåten jag gräddade så blev de tokstora och kakorna flöt ihop, hällde i lite mera mjöl och tog bara 1 tsk smet, inte 1 msk och då blev de lagom stora och lite högre, fast nästa gång vill jag testa ett annat recept. Men goda blev de ändå, så om ni testar receptet så rekommenderar jag er att provgrädda 1 kaka först för att se om smeten är lagom tjock så att de inte flyter ut för mycket. Vem vet jag kanske tog i för lite mjöl från början eller för mycket vätska, minstingen i huset röjde runt som en galning medan jag bakade så det är lätt att mäta fel då :-)  Det skall vara buttermilk i, men det finns ju inte i vanliga mataffärer så jag använde mig av lite grekisk yoghurt istället, annars är det väl filmjölk man brukar rekommendera för att ersätta just buttermilk i ett recept. Receptet på dessa Whoopie pies som jag gjorde idag kommer från boken Whoopie Pies-  Dozens of Mix 'em, Match 'em, Eat 'em Up Recipes.
Vet inte hur många whoppies det blir då första plåten gick åt skogen, men i receptet står det 48 kakor, dvs 24 dubbla.  

Vanilj Whopies Pie
250 gram vetemjöl
11/2 tsk bakpulver
1/2 tsk salt
56 gram smör, rumsvarmt
4 tsk Crisco shortening ( går att ersätta med  cocosfett eller smör)
115 gram strösocker
100 gram farinsocker
2 stora ägg
1,2 dl buttermilk/filmjölk
2 msk mjölk
1 tsk bikarbonat
1 tsk vitvins vinäger
1 tsk vaniljsocker

Gör så här:
  1. Sätt ugnen på 200 grader.
  2. Sikta ihop alla torra ingredienser.
  3. Blanda/ Vispa ihop smör, shortening, strösocker och farinsocker till en fluffig konsistens, runt 3 minuter.
  4. Vispa ner filmjölken och ägget vispa i 2 minuter till, Jag gjorde min i min köksmaskin med beaterblade vispen.
  5. Blanda växelvis ner mjölken, vitvins vinäger och de torra ingredienserna.Se till att att blir ordentligt blandat.
  6. Jag klickade sedan ut 1 tsk smet per whoppie på bakplåtspappersklädd plåt, lägg de inte för tätt då de flyter ut en del under gräddningen, Det går lika bra att spritsa ut smeten med en stor rund tyll.  
  7. Grädda sedan i 200 grader i runt 8-10 minuter eller tills de poppar tillbaka när du trycker på dom.
  8. Låt dom svalna något och lägg dom sedan på ett bakgaller för att kallna helt.
  9. Dessa går utmärkt att frysa utan fyllning.
Chokladganache
226 gram choklad, jag använde ljus choklad
1,2 dl vispgrädde


Gör så här:
  1. Värm vispgrädden i en kastrull
  2. Blanda ner chokladen och rör om tills allt smält.
  3. Låt bli helt kallt, jag ställde min i kylskåpet en stund.
  4. Nu är det bara att lägga ihop whoopies två och två med chokladganache emellan.

11 kommentarer:

  1. Jag får ta och testa whoopies en dag det ser ut och låter så gott :)

    SvaraRadera
  2. Whoopies är ju så gott. Det måste jag baka igen.

    SvaraRadera
  3. Låter väldigt smarrigt!
    var ett tag sen jag bakade whoopies nu, så det får det allt bli en dag på semestern!

    Må så gott i sommarvärmen!

    SvaraRadera
  4. Hej! Här brukar det rekommenderas en blandning av mjölk och vinäger som buttermilk-alternativ: http://www.slashfood.com/2008/02/06/buttermilk-in-a-pinch-add-some-vinegar-to-your-milk-and-other/

    Har bara ätit whoopies en gång, men var inte så förtjust, men de var ju inte hembakade. Ska nog testa ditt recept!

    SvaraRadera
  5. Tack för era kommentar, Whoppies är goda, men jag föredrar nog chokladsmak framför vanilj, har lite fler varianter jag vill testa :-)

    Matarkivet, skall testa med vinäger nästa gång det står buttermilk i ett recept

    SvaraRadera
  6. SV: he he det e rätt palla sambons pappas plommon träd ha ha

    SvaraRadera
  7. Jag är ju på jakt efter något snabbt och gott och de där ser smarriga ut.....men de kanske är för svåra för mig?

    SvaraRadera