måndag 25 juli 2011

Briocher

Gjorde en ny omgång briocher, de är så tokgoda och perfekta att ha till middagen, serveras nygräddade och de som blir över bör frysas in samma dag. De innehåller massor med ägg och smör men det är ju det som gör de så goda,de är inte nyttiga men är det kalas så är det :-) Jag hade velat testa ett nattjäst recept men då kylskåpet var upptaget av kalljäst surdegsbröd och tårta så fick det bli detta recept. Tyvärr glömde jag bort att räkna hur många de blev, men iallafall minst 30 då jag gräddar dom i små formar som man tex bakar mandelmusslor i. Kul att få användning för de gamla formarna som legat bortglömda i källaren.Och briocher passar lika bra till helgfrukosten eller brunchen med lite härligt god sylt.

Briocher
25 g färsk jäst
2 dl vatten. 37ºC
1/2 tsk salt
4 dl vetemjöl
200 g smör eller margarin
1/2 dl socker
5 ägg
ca 8 dl vetemjöl
ägg till pensling

Gör så här
  1. Lös upp jästen i vattnet. 
  2. Tillsätt salt och mjöl. Arbeta degen ca 5 minuter. 
  3. Låt den jäsa övertäckt med bakduk ca 30 minuter. 
  4. Rör ihop matfett och socker. 
  5. Rör ner äggen i matfettsblandningen och arbeta in det i den jästa degen. 
  6. Tillsätt det mesta av mjölet och arbeta degen ca 5 minuter.
  7. Ta upp degen på mjölad arbetsbänk och arbeta den smidig med ev. resten av mjölet. 
  8. Rulla ut degen till en längd. Ta undan lite av degen som formas till små runda kulor.
  9. Dela degen i lagom stora bitar beroende på hur stora formar du använder och forma runda bullar.
  10. Lägg dem i formar av aluminiumfolie, jag använder bakformar som man tex använder när man gör mandelmusslor. 
  11. Gör en fördjupning i bullarna och lägg ner en kula i varje bulle.
  12. Låt bullarna jäsa övertäckt med bakduk ca 30 minuter
  13. Sätt undertiden ugnen på 250ºC.
  14. Pensa bullarna med uppvispat ägg. 
  15. Grädda mitt i ugnen10-12 minuter.
  16. Låt bullarna svalna på ett galler under bakduk. Bör frysas in samma dag.

18 kommentarer:

  1. Jättefina! Briocher är så otroligt snygga att servera som kuvertbröd. Tyvärr något man inte gör så ofta.

    SvaraRadera
  2. Låter gott! Har jag nog aldrig ätit :)

    SvaraRadera
  3. Jättefina, och de ser jättegoda ut! :-)

    SvaraRadera
  4. Så fina! Jag har aldrig bakat briocher.

    SvaraRadera
  5. Jag ääälskar brioche, men har inte bakat det pga (i princip) obefintlig frys. Tror du de håller sig en dag till eller blir de torra direkt?

    SvaraRadera
  6. Tack för era kommentarer, himla gott blir det :-) och Matarkivet, jag bakade dom i söndags och har ätit dom både igår och idag och de var lika goda ändå, det är klart, lite torrare blir de allt

    SvaraRadera
  7. sv: ja visst e det kul med gammla recept.. jag fick en gammal delikates bok av min styvfarmor som e från 60 talet.. vilken gudskatt.. sen 2 ren skånska recept böcker från slutet av 70.början av 80 talet.. jag e rent salig

    SvaraRadera
  8. Jag har testat Monnies tårtbotten nu,himla hög och fin blev den! Men inte smakat ännu =)

    SvaraRadera
  9. Jag har aldrig varken ätit eller bakat briocher och visste knappt vad det var. De där skapelserna ser ju riktigt goda ut! :-)

    SvaraRadera
  10. Jättesöta blev dem :) och säkert väldigt goda!

    SvaraRadera
  11. det är verkligen kanongott med briocher, och söta att se på är de också :)

    SvaraRadera
  12. Har aldrig smakat men det verkar mums!

    http://smaskelismaskens.blogspot.com/

    SvaraRadera
  13. Tack för era kommentarer, ja de är himla goda :-) och Sanna, kul att botten blev bra, skall själv baka Monnies tårtbotten imorgon till min födelsedagstårta

    SvaraRadera
  14. mmm de såg verkligen jättegoda ut =)

    SvaraRadera
  15. Oj, vilken fart det verkar vara hemma i köket hos dig nu då! Att döma av antalet inlägg här. Härligt.

    Briocher hamnar för mig under kapitlet: Bröd som jag har noterat finns, men inte vet hur jag skulle äta. Är det som croissant? Att man inte vet om det är en macka, mellanmål eller efterrätt.

    SvaraRadera
  16. Vilket recept av detta och Mia Öhrn-versionen du körde tidigare gav det bästa resultatet, eller blev det ingen märkbar skillnad?

    Jag bakade en briochelimpa på Öhrns recept häromveckan och den blev riktigt fin, lite torr och tråkigare dagen därpå förvisso (fast god ändå, även som rostad i brödrosten), men känner att jag kanske borde följa ett annat recept för variationens skull när jag bakar brioche igen.

    SvaraRadera
  17. Martin: Ja här bakas det en hel del :-), Briocher är mer som bröd, lite fetare förstås då det innehåller både ägg och smör, det är mer som vetedegsbrödskonsistens, inte crossiant

    Tobias: Är nog nöjd med båda recepten, ingen större skillnad tror jag, de blir ju torra rätt fort, nästa gång vill jag testa ett kalljäst/nattjäst recept istället, fast om jag skulle välja mellan Mias Öhrns recept och detta recept, så blir det detta recept

    SvaraRadera