måndag 11 juli 2011

Formfranska/ Rostbröd

Jag kan ju inte bara göra kakor, glass och tårtor, bröd måste vi ju ha också. Nu råkade det bli så att vi hade helt slut på brödet i fredags, det händer väldigt sällen och jag orkade inte heller bråka med alla andra på ICA en fredags eftermiddag för en brödlimpas skull. Så det fick bli till att baka lite bröd själv istället, bakar oftast vårt bröd men det har varit lite lat med de på sistone. Ja men nu så blev det iallafall att jag bakade lite formfranska till frukosten på lördagmorgon, det är så gott nybakat men också perfekt att skiva upp, frysa in och sedan rosta till helgen. Något store sonen gillar för då får han marmelad på smörgåsen :-) eller ja han kallar det för lingon förstås, all sylt och marmelad kallar han för lingon. Ja brödet gillades även av sambon och lillkillen. Ja av småfåglarna med för de fick de brödbitar lillkillen inte orkade äta som han istället kastade  iväg över kökbordet och på golvet. Receptet hittade jag inne hos Tea som driver den härliga bloggen Sötasaker. Jag dubblade sedan receptet så att jag fick två bröd. Så receptet nedan är för 1 bröd.

Formfranska
25 g jäst
3 dl vatten, fast jag tog mjölk istället
1 msk socker
1 msk rapsolja
1 tsk salt
5 ½ dl vetemjöl

1 ägg till pensling
sesamfrön/vallmofrön till garnering

Gör så här:
  1. Rör ut jästen i det ljumna vattnet och tillsätt därefter socker, olja och salt. Arbeta ner vetemjölet och låt sedan degen jäsa i minst 30 minuter under duk. Jag knådade min deg i köksmaskinen.
  2. Ta upp degen på arbetsbänken och knåda den ordentligt och länge (använd lite vetemjöl till knådningen om det behövs). 
  3. Forma till en limpa och lägg i bakplåtspappersklädd brödform.( Jag smorde min form istället)
  4. Jäs ytterligare 30 minuter under duk och pensla sedan med uppvispat ägg och strö över sesamfrön/vallmofrön.
  5. Grädda i 225 grader i cirka 25 minuter.

12 kommentarer:

  1. Hembakat bröd är det bästa och gott att ha "lingon" på :)

    SvaraRadera
  2. Det där ser precis ut som "Rost'n'toast", fast hembakat är ju bara såå mycket godare! :)

    SvaraRadera
  3. Så gott med hembakat bröd :-)!

    SvaraRadera
  4. Åh nu blev jag allt sugen på toast.Ser ju super gott ut,med smör och sedan osten som smälter..
    dreglar lite här...hehhe

    SvaraRadera
  5. Å va fint det blev, ser jättegott ut! Det är ju så gott med rost-bröd :-)

    SvaraRadera
  6. Tack för era kommentarer, rostebröd är allt got och är perfekta att ha i frysen :)

    SvaraRadera
  7. Nu ska snart två bröd av detta receptet in i ugnen. Får se hur det går... oljan glömde jag totalt bort att ha i .. men dom jäser fint :)

    SvaraRadera
  8. OMG.. gudars skymning så gott det blev.. och otroligt fint :) Tusen tack för att du slängde upp receptet. Detta ska jag göra fler ggr.
    Har en till på jäsning men ska testa slänga ner lite oliver å feta ost i det åxå :)

    SvaraRadera
  9. Tulipan. Kul att du gillade det,måste ta och baka en ny omgång i helgen :)

    SvaraRadera
  10. haha ja detta lär nog göras många många ggr om :) blev två med oliver i åxå ;)

    SvaraRadera