söndag 31 juli 2011

Födelsedagstårta

Hade födelsedagskalas 2 igår, denna gång blev det en tårta täckt med sugarpaste. Den består av en ljus tårtbotten, fylld med kokosmousse och dumlefluff, spacklad med vit maräng kräm och täckt med sugarpaste. Kan säga att fyllningarna var supersmarriga, likaså den vita marängsmörkrämen , verkligen lättarbetad och himla god.

Testade ett nytt märke på sugarpaste igår, Wiltons sugarpaste, är verkligen nöjd med den SP. Den smakar gott, är mjuk och smidig redan från början och väldigt lättarbetad. Helt klart en ny favorit som jag kommer att köpa i fortsättningen. Jag köpte min hos B´s Skafferi. En trevlig webbutik där man snabbt får svar på sina frågor och hon hade precis de produkter jag behövde för min födelsedagstårta.Nu i semestertider så kan det ju lätt bli lite längre leveranstid, något jag räknar med, men som plåster på såren så fick jag två paket av FunCakes smaksatta fondant, den finns i tre smaker hallon, banan och apelsin. Har ännu inte hunnit testa dom men de skall tydligen smaka riktigt gott. Tack B´s Skafferi för den extra lilla presenten :-). Som dekoration på tårtan så använde jag denna silikonform, behöver dock bli lite mer kompis med den :-) och lära mig få ett bättre och tunnare resultat.

27 kommentarer:

  1. Wow vilken läcker tårta!!! Supermysig med alla band runt :D. Me like a lot!!

    SvaraRadera
  2. Vilken härlig tårta! Och vilken fantastisk höjd du fått på den!

    SvaraRadera
  3. Jätte fin! Hur får man till sockerpastan i denna form? Jag har med denna form men får inte alls till det :(

    SvaraRadera
  4. Jättesöt tårta! Jag har oxå den silikonformen och har använt den flera gånger, älskar den!!

    SvaraRadera
  5. Caroline, Ida, Martin, Ann-Sofi, Hovkonditorn, Bullmamma och Pernilla : Tack :-)

    Prenilla: Formen är verkligen kanonfin, måste lära mig annvända den bara :-), hur använder du den för att få dekorationerna snygga?

    Bullmamma: Ja inte var det lätt :-), först så kavlade jag ut SP över hela formen och skar bort överflödig pasta, men det funkade ju bara bäst på de band med raka kanter, sedan så försökte jag trycka ut precis så mycket SP som behövdes i tex en knapp, ja, jag behöver mycket mer träning med denna form innan det blir snyggt

    SvaraRadera
  6. Oi vilken rolig o färggrann tårta! Å vilken höjd! :O Hur många lager fyllning har du? :D

    SvaraRadera
  7. Jättefin! Va hög du fått den!

    SvaraRadera
  8. Life-Tone: Bara tre lager, men ganska mycket :-)
    Natalia: Tack :-)
    Matarkivet: Tack :-)
    Sannas Goda: Tack :-)

    SvaraRadera
  9. Vilken härligt rolig tårta! Man blir glad av alla färgerna.

    Jag gillar också Wiltons SP mycket, men jag använder den till modellering. Torkar lagom fort och sjunker inte ihop.

    SvaraRadera
  10. Hei
    Ina (fra www.kjoekkentjeneste.blogspot.com) og Ina (fra www.matpaabordet.com) har startet http://www.matbloggsentralen.blogspot.com.
    Bloggen startet vi for noen uker siden og vi har hittil samlet over 100 norske bloggere som blogger om mat. Nå ønsker vi også å samle svenske og danske matbloggere.
    Det hadde vært veldig hyggelig om du kunne tenke deg å være med. Send oss en mail eller legg igjen en kommentar på bloggen så legger vi til bloggen din!
    Hilsen
    2xIna

    SvaraRadera
  11. Vilken fantastisk tårta. Hoppas min son snart börjar tycka om lite andra tårtor än min enkla sockerkakstårta...Hälsningar Tant Gul..:-) (tidigare Inspiration)

    SvaraRadera
  12. Vilken söt tårta :) och jag håller med om att Wiltons sugarpaste är riktigt bra!

    SvaraRadera
  13. Vilken tårta! Hög och fin! Vackert med alla band runt :)

    SvaraRadera
  14. Supersöt tårta och grattis i efterskott :)

    SvaraRadera
  15. Så fin tårta, härligt med färgerna runt om!

    Och sen vill vi passa på att gratulera så här lite i efterskott:)

    SvaraRadera
  16. åh, vilken härlig tårta, superfint med alla färger och knapparna på toppen! Vit marängsmörkräm MÅSTE jag testa =D

    SvaraRadera
  17. Tack allihopa för era fina kommentarer :-)

    SvaraRadera
  18. Vad fin den blev.. något för mig som som är fd textillärare.. :)

    SvaraRadera
  19. Vilken sjukt söt tårta :-)

    SvaraRadera