fredag 15 juli 2011

Chokladbollar

Har regnat hela förmiddagen och även en del av eftermiddagen och vad passar inte bättre då än att passa på att baka lite, blev lite chokladbollar, havrebollar, jordgubbssylt och tekakor. Tänkte det kunde vara kul för store killen, han är 3,5 år att hjälpa till att baka lite choklad och havrebollar, något de flesta barn tycker är jättekul, ja förutom min son då :-). Han gillar inte att bli kladdig om händerna och det första han sa när han såg att jag rullade chokladbollar var att det ville inte han göra för då blir han kladdig om händerna, ja så jag fick rulla alla själv, fast doppa dom i pärlsocker och kokos var lite roligare. Sedan det här med att äta dom då, ja han gillade absolut inte dom, varken chokladbollarna eller de mer barnvänliga havrebollarna. Nopp han ville allt baka kanelbullar istället :-) . Ja och ni kan förstå att fingerfärg på dagis inte är något för han då han inte gillar att bli kladdig om händerna, något han ärvt från sin far :-) .
Ja och chokladbollarna blev såklart himla goda, lägger lite i frysen så att jag kan ta fram dom till kalaset då jag fyller år i slutet av juli. Och i kokboken står det  faktiskt negerbollar, ja den är några år gammal den kokboken.

Chokladbollar
75 gram smör
1½ dl socker
1 msk vaniljsocker
4 dl havregryn
2 msk kakao
3 msk starkt kallt kaffe

Pärlsocker eller kokosflingor att rulla dom i

Gör så här:
  1. Rör smör, srö och vanilsocker poröst.
  2. Blanda ner havregryn, kakao och kaffe. Vill du ha en lite lösare smet så är det bara att öka mängden kaffe något.
  3. Forma dom till runda bollar och rula dom i pärlsocker eller kokosflingor.
  4. Låt dom stelna i kylskåpet.

9 kommentarer:

  1. Gott gott! Det heter dom i min gamla bok också ;)

    SvaraRadera
  2. Hmm, jag är både gammal och har även en sån bak-receptbok.
    Måste tacka dig för att du är såååå flitig på att kommentera på min blogg,:) Jag är inte lika duktig men mitt synhandikapp gör att jag inte kan sitta så länge vid datorn. :(
    Kram!

    SvaraRadera
  3. Jag minns när jag var liten. Då ville jag och systern alltid baka just chokladbollar, av den anledningen att det var det enda tillfället vi baka "på riktigt" med vår Brio-ugn! ;-)

    SvaraRadera
  4. Hihi... jag ville inte heller bli kladdig om händerna när jag var liten. :-)
    När jag blev lite äldre kom jag på att jag kunde göra chokladbollsmeten med hjälp av en gaffel och sen kunde jag äta direkt ur burken, med samma gaffel... perfekt!

    SvaraRadera
  5. det enklaste e ofta det godaste.. dessa e klassiker som aldrig går ur tiden

    hej
    vi vill bara tipsa om att jag har 3 st bakrelaterade tävlingar nu och kanske vill du delta.
    kommer komma nya varje vecka som e i samma tema

    http://tartpalatset.blogg.se/2011/july/vinn-2skalar-2skedar.html
    http://tartpalatset.blogg.se/2011/july/vinn-bestickset-med-atpinnar.html
    http://tartpalatset.blogg.se/2011/july/vinn-maltidsmatt-har.html

    SvaraRadera
  6. Hihi, hjälper han till sen vid kanelbullebaket eller får du göra dem själv också? :) Jag brukar ofta få hjälp med att mäta och väga ingredienser sen brukar det bli avhopp och jag får fixa resten själv =)

    SvaraRadera
  7. Rebecka: :-)

    Karin: Så gott :-)

    Jen: Jupp :-)

    Lill-Ingrid: Bara kul att kommentera i din blogg, du gör så mycket gott :-)

    Tina: :-)

    Erika: Så smart att använda gaffel :-)

    Chanette: Jupp :-)

    Therese: Han tröttnar allt fort :-) så man står allt och bakar där själv tillslut :-)

    SvaraRadera