onsdag 13 juli 2011

Donsöbröd

Bakade lite nytt bröd idag, Donsöbröd, påminner om hönökaka och så goda när de är nygräddade med lite smör på. Eller varför inte några skivor god ost. Extra kul att det kallas för Donsöbröd då jag tillbringat många sommarlov där då min mormor och morfar bodde där när de levde. Receptet kommer från boken I skärgårdens skafferi av Birgitta Trägård, och hon som skriver boken är bosatt på Donsö. Recepten i boken varvas med härliga bilder i skärgårdsmiljö. Detta är hennes andra bok, hennes första bok heter Skärgårsdrömmar och trädgårdskakor.

Donsöbröd
12-14 kakor

13 dl ljummet vatten
100 g jäst
200 g margarin
1,5 dl strösocker
1 msk salt
4 hg grovt rågmjöl
2 kg vetemjöl

Gör så här:
  1. Blanda alla ingredienser i en assistent. Kör en stund tills allt är väl blandat. Tillsätt mer mjöl om det behövs.
  2. Tag upp degen på bakbordet, gör 12-14 bullar och låt jäsa under bakduk i 30 min.
  3. Kavla med kavel och mot slutet en kruskavel till kakor med en diameter på 30 cm. 
  4. Lägg på bakplåtspapper och låt jäsa i 30 min, nagga med en gaffel.
  5. Värm under tiden upp ugnen till 300 grader (min ugn går bara till 275 grader och det funkar lika bra det)  och låt en plåt stå i ugnen  under tiden så den blir riktigt het , jag har en baksten som jag använder istället för den heta plåten.   
  6. För försiktigt över en kaka med bakplåtspappret till den heta plåten/bakstenen.
  7. Grädda varje kaka för sig i 4-7 min beroende på ugnen. För mig var de klara efter 4 minuter.
  8. Låt kallna under bakduk och frys in så fort kakan kallnat.

23 kommentarer:

  1. Donsöbröd var något nytt. Kanske jag skulle prova. Maken har köpt hem lite jäst, som en fin hint...

    SvaraRadera
  2. Ser väldigt gott ut. Nu när jag har min nya köksmaskin och semester så ska jag baka massor med bröd (som jag kännt att jag inte hunnit med den senste tiden). Ska nog testa dina bröd med inkavlat smör (minns ej namnet men jag har skrivit ut receptet), de såg så goda ut och blir nog perfekta till frukost någon dag.

    SvaraRadera
  3. Mums,älskar verkligen tunnbröd.supergott att doppa i turkisk youghurt med mynta och olivolja.
    nu blev ja sugen,snart blir de dags för baka bröd,håller på med surdegs jäsning.

    SvaraRadera
  4. låter som en härlig kokbok och goda bröd, kanske man kan testa nu när man har semester :-)

    SvaraRadera
  5. ja de där med ljummen nybakat bröd å smör på e ju livsfarligt.. goda ser dom ut :)

    SvaraRadera
  6. Mmmm.... langa över en med smör som smälter på, tack! :-)

    SvaraRadera
  7. Bröden ser så goda ut! Ha en fin dag!

    SvaraRadera
  8. Så gott med nygräddat! De ser väldigt goda ut :-)

    SvaraRadera
  9. Donsöbröd var länge sedan man fick smaka... Har en vän till mina föräldrar som kommer från Donsö som har bjudit på det. Riktigt gott!

    SvaraRadera
  10. Har bakat liknade bröd men donsöbröd måste också provas! :)

    SvaraRadera
  11. Detta är ju perfekt för mig som inte kan köpa Hönökakor (i England). Sparas direkt!

    SvaraRadera
  12. Ni måste prova för det är ett himla gott bröd :-), men jag rekommenderar verkligen att ni fryser in det samma dag,det blir lätt torrt, blir också säkert himla goda med lite brödkryddor i, det skall jag lägga i nästa gång jag gör dom

    Erika: Danska smörfrallor är det nog du menar, himla goda de med

    SvaraRadera
  13. Vad gott med nybakat bröd, jag är på tok för dåligt på att baka just bröd :( Vill tipsa om en sommartävling på min matblogg, vore jätteskoj om du ville vara med och tävla :)

    SvaraRadera
  14. Åh, jag tycker verkligen om Birgitta Trägårds böcker; de känns så härliga med alla havsbilder och glada människor (för att inte tala om de fina bakverken).

    Ditt bröd ser jättegott ut =)

    /Linda

    SvaraRadera
  15. Ska definitivt testas! Tack för tipset att frysa in det direkt samma dag.

    SvaraRadera
  16. Låter som ett riktigt gott bröd!!

    SvaraRadera
  17. Jag alskar honokakor sa detta brod maste ju vara super gott...skriver upp receptet for jag maste helt klart testa:)

    SvaraRadera
  18. Coquina: Skall kika in i din blogg

    Livsaptit: Ja de är så härliga de böckerna med alla skärgårdsbilder, ja sedan så finns det så mycket gott att baka i dom också :-)

    Delikata recept: Ja brödet blir fort torrt annars tycker jag

    ensmakavkarin: Riktig gott :-)

    Nena: Så gott :-)

    SvaraRadera
  19. Åh så gott det ser ut. Det måste jag prova nu under sommaren!

    SvaraRadera
  20. Annelie: Prova, de är så goda nybakade :-)

    SvaraRadera
  21. Platta bröd är alltid platta bröd. Något speciellt.

    Ser gott ut!

    /Martin
    martinbakar.se

    SvaraRadera
  22. Så gott, har grovt rågmjöl i skåpet som väntar på att användas. Så det är väl bara att baka någon dag.

    SvaraRadera