fredag 22 juli 2011

Chocolate Chip Cookies och Lindt Excellence Mild 70% och 85% Cocoa

Bakade lite härligt mumsiga chip cookies i veckan, dessa kakor är sambons favorit och jag provade ett nytt recept idag, gillar när de blir lite knapriga men ändå sega och sedan är det havregryn i , vilket jag tycker är gott. Himla goda att blanda ner i vaniljglass :-) eller göra glass-sandwich på.

Jag är provsmakare under ett halvår för Lindts choklad och i slutet på maj så fick jag hem deras två nyheter. Deras mörka choklad ,Lindt Excellence Mild 70% och 85% Cocoa finns numera även som  en mild version, lite mindre besk, lite lenare , perfekt för de som vill testa på att äta en bit mörk choklad.Använde den 85% i kakorna, himla gott :-). Det är klart, det går ju inte att jämföra med mjölkchoklad, det smakar ju fortfarande mörk choklad men den är lite mildare och lite mindre besk eftersmak.


Chip Cookies
ca 24 st, fast jag vill inte ha så stora och gjorde 32 st


100 g smör
2 dl råsocker strö (eller farinsocker)
1/2 dl strösocker
1/2 tsk vaniljsocker
1 ägg
1 1/2 dl vetemjöl
3 dl havregryn
1/2 tsk bikarbonat
1/2 tsk salt
175 g mörk blockchoklad


Gör så här:

  1. Sätt ugnen på 175°.
  2. Rör rumsvarmt smör mjukt med de olika sockersorterna.
  3. Tillsätt ägget under vispning.
  4. Blanda vetemjöl, havregryn, bikarbonat och salt. 
  5. Rör ner mjölblandningen i smeten.
  6. Grovhacka blockchokladen. Blanda ner den i smeten.
  7. Klicka ca 24 matskedsstora klickar på bakpappersklädda plåtar. Jag rullade mina till små bollar och då flöt de ut lagom mycket under gräddningen. Lägg klickarna ganska glest, eftersom kakorna flyter ut lite.
  8. Grädda kakorna mitt i ugnen ca 10 minuter.
  9. Låt kakorna kallna på plåten. Går utmärkt att frysa.

19 kommentarer:

  1. Men åh vad gott. Vill testa genast !!

    SvaraRadera
  2. kul att du skriver lite personligt om kakorna:)

    SvaraRadera
  3. Slinker lätt ner några extra kakor, speciellt när de ser så goda ut som dina cookies! :)

    SvaraRadera
  4. Så fina kakor!! :-)
    Ser jättegoda ut!

    / Jenny

    SvaraRadera
  5. Mmmm va gott det ser ut :)

    http://veronica-bakar.blogspot.com/

    SvaraRadera
  6. Förbaskat gott är det med cookies!!

    SvaraRadera
  7. Tack för era kommentarer, de är verkligen tokgoda :-)

    SvaraRadera
  8. Låter hur goda som helst. Jag tycker 70%-ig choklad är max för mig. Annars blir lätt för besk.

    SvaraRadera
  9. SV: ja dom smultron bullarna var helt galet goda.. så goda att jag och min kille tryckte i oss en hel sats på 25 bullar på raken.. behöver inte berätta att jag fick ganska ont i magen efter.. men var det värt ha ha

    SvaraRadera
  10. De ser väldigt goda ut! Kan tänka mej att ta ett par stycken :)

    SvaraRadera
  11. Älskar chocolate chip cookies!! Särskilt de segare varianterna.

    SvaraRadera
  12. Mums - gärna med glass till! :)

    SvaraRadera
  13. Åh chocolate chip cookies är alltid så gott, ska ta och testa ditt recept nån dag med :)

    SvaraRadera
  14. Ja de låter och ser verkligen tokgoda ut! :) Chocolate chip cookies är så gott!

    SvaraRadera
  15. Men de här ser mer ut som Chocolate Chipp cookies än vad mina gjorde. Jag tror det är för lite mjöl/havregryn i det receptet jag bakade. Trevlig söndag!

    SvaraRadera