måndag 18 juli 2011

Frövi Tekakor


Härligt saftiga och mättande tekakor då de innehåller en hel del havregryn, så goda nybakade med bara smör på eller med lite ost och apelsinmarmelad. Dessa brukar jag frysa in så fort de svalnat, låter bara några vara framme som skall ätas samma dag eller dagen efter. Vill man ha lite grövre tekakor använder man fiberhavregryn och byter ut en del av mjölet mot grahamsmjöl. Det går säkert utmärkt att minska på mängden socker.

Ca 30 stycken

8 dl havregryn
1 liter mjölk
175 gram margarin eller smör
75 gram  jäst
1 tsk salt
0,5 dl socker
ca 2 liter vetemjöl

Gör så här:
  1. Låt havregrynen svälla i mjölken i ett par timmar (eller över natten) i en degbunke. 
  2. Smält matfettet och blanda ner havregrynsmassan, värm till 37° C.
  3. Smula ner jästen, saltet, sockret och det mesta av mjölet i havregrynsblandningen.
  4. Arbeta degen smidig med maskin eller för hand tills den släpper degbunkens kanter. 
  5. Strö över lite mjöl. Jäs under bakduk ca 30 min.
  6. Knåda degen på bakbordet, tillsätt om nödvändigt mer mjöl till degen känns smidig. 
  7. Dela i ca 30 bitar och forma till runda kakor, ca ½-1 cm tjocka. 
  8. Nagga med gaffel. Lägg på plåt med  bakplåtspapper. 
  9. Låt jäsa under duk i 30 min.
  10. Grädda kakorna i 225° C i mitten av ugnen ca 10 min.
  11. Låt dem kallna under bakduk.

20 kommentarer:

  1. Älskar the kakor.. nybakade är klart godast :))

    SvaraRadera
  2. Mjölken och havregrynen, när man blandar dom ska de stå i kylen eller i rumstemperatur? Mvh Malin

    SvaraRadera
  3. Smarrigt! Måste göras någon dag.

    SvaraRadera
  4. Måste prova hehe ;) jag har aldrig baka de förut!!

    SvaraRadera
  5. Jag kanske skulle baka tekakor, min man älskar det :)

    SvaraRadera
  6. Mia: :-)

    Anonym: Jag lätt mitt stå och svälla i 2 timmar i rumstemperatur, men om du låter det stå flera timmar än så eller över tex natten så rekommenderar jag att du stoppar in det i kylen, det skall ju ändå värmas till 37 grader sedan

    Anna: Gör det :-)

    Sana: Det måste du :-)

    SvaraRadera
  7. Bullmamma: Gör det, så gott :-)

    SvaraRadera
  8. Tekakor är ju så gott. Kan man passa på att bjuda på stora räksmörgåsar :-)

    SvaraRadera
  9. Vilken lyx med hembakade tekakor!

    SvaraRadera
  10. Mmmm, gott! "Gröt-thékakor" är en favorit i vår familj, med ganska mycket sirap i och gärna på :-)

    SvaraRadera
  11. Tekakor med havre tycker jag låter bra!

    En sak som jag funderar lite på är smöret - och om man verkligen ska smälta det - som det förordas i gamla recept (Vår Kokbok - tänker jag på).

    Vissa hävdar att smält smör tynger ner glutentrådarna - och gör brödet mindre fluffigt.

    Har du provat att klutta ner små bitar av rumsvarmt smör i assistenten? Det ska nog jag prova nästa gång det vankas te-kakor. Gärna med havregryn i också. Då slipper man ett moment i bakningen också...

    Tjohej!

    /Martin
    martinbakar.se

    SvaraRadera
  12. Hej! Följer din blogg men har aldrig kommenterat. Bor i Frövi så jag tyckte det här receptet va lite kul. Har sett det förrut på Frövisidans hemsida. Kanske ska ta och prova baka dom :)

    SvaraRadera
  13. SV: var super gott. och så enkelt att svänga ihop

    SvaraRadera
  14. Tack för era kommentarer
    Martin: hade inte ens tänkt på det, men självklart går det säkert lika bra med rumsvarmt smör, så brukar jag alltid göra nuförtiden när jag gör vetedeg, klicka ner rumsvarmt smör, kanske måste man öka jäsningstiden lite då

    SvaraRadera
  15. Tekakor är verkligen en favorit här hemma! Älskar att äta tekakor till frukost.

    Hoppas allt är bra med er i sommarvärmen!

    SvaraRadera
  16. charlotta: Tekakor är så gott,här är allt bara bra i sommarregnet :-) hoppas allt är bra med er med

    SvaraRadera
  17. Åh, låter härligt gott! Det där receptet ska läggas på minnet. :)

    SvaraRadera