torsdag 21 juli 2011

Odenselängd

Har aldrig bakat den här kakan/bullen innan men det var så tokgod, den spröda kakan smälter i munnen och ihop med mandelmassafyllningen blir det riktigt mumsigt. Man kan använda marsipan istället i fyllningen men då jag hade hemmagjord mandelmassa hemma så fick det bli det som fyllning. En riktigt härlig sommarkaka/bulle. Det är som en wienerdeg i smaken. Receptet kommer från Hembakningsrådet

Odenselängd
5 dl vetemjöl
200 g smör
2 msk strösocker
2 ägg
50 g jäst

Fyllning:
150 g marsipan eller mandelmassa
1 dl strösocker
100 g smör (rumsvarmt)

Garnering:
ägg (uppvispat)
mandelspån
pärlsocker

Gör så här:
  1. Häll alla ingredienser i matberedarens skål. Smör och jäst delas först i mindre delar. Kör till en jämn deg. Låt degen vila ca 15 minuter. 
  2. Gör fyllningen under tiden.Riv marsipan och rör med socker och smör till en jämn smet. Eller kör i en mixer.
  3. Ta upp degen på mjölat bord. Knåda den lätt och dela i tre delar. Degen blir mjuk och följsam.
  4. Kavla ut varje del till en rektangel, ca 20x35 cm. 
  5. Lägg fyllningen som en sträng längs mitten av varje degplatta. Den skall uppta ca en tredjedel. 
  6. Vik sedan sidorna över fyllningen.
  7. Lägg längderna på bakplåtspappersklädd plåt. Täck med bakduk och låt jäsa ca 40 minuter. 
  8. Sätt ugnen på 250°.
  9. Pensla längderna med ägg. 
  10. Strö över mandelspån och pärlsocker. 
  11. Sätt in plåten mitt i ugnen och sänk temperaturen till 200 grader. 
  12. Grädda ca 20 minuter. 
  13. Låt längderna svalna och skär sedan i bitar.

20 kommentarer:

  1. Kan riktigt tänka mig hur goda de här är. Jag skall spara receptet, tack!

    SvaraRadera
  2. oj.. det både ser och låter gott :)

    SvaraRadera
  3. Det både låter och ser tokgott ut! :) Har heller aldrig ätit det.

    SvaraRadera
  4. Så god! Smälta-i-munnen-kakor är bäst! :)

    SvaraRadera
  5. Det låter jättegott och enkelt:)Perfekt att göra en regnig dag!

    SvaraRadera
  6. de låter så gott,vattnas i munnen på mig nu

    SvaraRadera
  7. Tack för era kommentarer, den är verkligen så tokgod, ligger i frysen och bara väntar på mig :-), har fryst ner den så att jag kan bjuda på den när jag fyller år nästa vecka

    SvaraRadera
  8. Mmmm, dette ser godt ut! Takk for mange hyggelige kommentarer på bloggen min!

    Trine ;)

    SvaraRadera
  9. Men så gott, få saker kan nog passa så bra till en kaffetår som den där godsaken :)

    SvaraRadera
  10. Hej!

    Idag är jag med i ett bakreportage i en värmländsk tidning där jag bakade dina Oreocupcakes. Jag hänvisade till dig i artikel och det är den enda bloggadressen som finns med... min egen föll bort :-( Så nu funderar kanske folk och tycker inte det stämmer med artikeln om de kollar in bloggen... så såg väl inte tjejen ut?!! haha... hoppas iaf att fler hittar till din underbara blogg ioch med detta! Kram Anna

    SvaraRadera
  11. Hei

    Så fin blogg du har, og her fant jeg mye godt som jeg får lyst til å prøve :o)

    Jeg har muffins-dilla, og kom gjerne innom muffins-bloggen min som jeg akkurat har startet.

    Hilsen Bea

    SvaraRadera
  12. Ååå, så goda de såg ut! Måste verkligen provas!

    SvaraRadera
  13. Mandelmassa älskar jag men ofta så försvinner de där små bitarna....förstår inte. Ska testa de där godingarana någon gång!

    SvaraRadera
  14. Tack allihopa för era kommentarer,
    Anna:Tack för att du hänvisade till min blogg, kul att du gillar oreocupcakes, de är min absoluta favorit :), men synd att din bloggadress kom bort
    Bea: Skall ta och kika in hos dig .-)

    SvaraRadera
  15. Det står torrjäst i receptet på Hembakningsrådet. Vad använde du??

    SvaraRadera
  16. Anonym: Jag använde vanlig färsk jäst, den blåa paketen, står färskjäst i deras egna bakbok så jag körde på det istället för torrjäst.

    SvaraRadera
  17. jag är en sucker för mandelmassa så det här måste jag testa :)

    SvaraRadera