torsdag 30 september 2010

Chocolate Chip Cookies med apelsin och vit choklad

Bakade lite underbart goda cookies idag med smak av apelsin och vit choklad
 
100 gram rumsvarmt smör
2 dl farinsocker
1/2 strösocker
1/2 tsk äkta vaniljsocker
1 ägg
1,5 dl vetemjöl
3 dl havregryn
0,5 tsk bikarbonat
0,5 tsk salt
75 gram mörk choklad, jag använde  70%
75 gram vit choklad
Rivet skal från 2 apelsiner

Gör så här: 
  1. Rör ihop smöret med farin, strö och vaniljsocker.
  2. Tillsätt ägget under kraftig omrörning.
  3. Blanda mjöl, havregryn, bikarbonat samt saltet och blanda ner det i smeten.
  4. Hacka chokladen grovt och blanda ner den tillsammans med rivet apelsinskal  i smeten, se till att allt blir ordentligt blandat.
  5. Rulla 24 bollar och lägg dom glest på plåtar med bakplåtspapper, jag la dom på två plåtar, dvs 12 kakor på varje plåt och det blev lagom.
  6. Grädda i 175 grader i c:a 10-12 minuter. Låt kallna på plåten

25 kommentarer:

  1. mums vad det låter gott med apelsin i "cookiesarna"!

    Jättefin bild med!

    SvaraRadera
  2. Låter som underbart goda kakor! :) Älskar chocolate chip cookies :) Åt massa sådana när jag var i USA.

    SvaraRadera
  3. Det där låter riktigt gott. Choklad och apelsin är ett säkert kort :)

    SvaraRadera
  4. Vilken härlig bild på fina kakor =)

    SvaraRadera
  5. Annica: Blev riktigt gott med apelsin i
    Emma: Så gott med chocolate chip cookies, går ju att variera i nästan det oändliga :-)
    Helena: Himla gott :-)
    Hanna: Tack

    SvaraRadera
  6. De här kakorna lät väldigt goda måste jag säga! Fin bild har du tagit också!

    SvaraRadera
  7. Va produktiv du är! Det formligen sprutar ut grejer på den här bloggen.

    Goda kakor verkar det som!

    /Martin
    martinbakar.blogspot.com

    SvaraRadera
  8. Ida: Himla goda kakor :-)
    Martin: Älskar att baka, skulle kunna göra det hela dagarna, men vi måste ju äta upp det också :-)
    Bakmammorna: Riktigt gott

    SvaraRadera
  9. Det låter jätte gott ;d jag älskar cookies !!

    SvaraRadera
  10. Apelsin är ju så gott i kakor o framförallt tillsammans med choklad!

    SvaraRadera
  11. Ååå, vad mycket gott du bakar!
    Lakritsglassen skulle jag bra gärna velat smaka.
    Ha en skön helg!

    SvaraRadera
  12. Jag älskar cookies och vill hitta det ultimata receptet så detta får jag allt prova!

    SvaraRadera
  13. Vad goda de ser ut att vara :) Blir sugen på att baka nu ju :D Undra om de inte är samma kakfat som jag har också men då måste dessa kakor vara ganska stora va? Jättefin bild var de iaf också :)

    SvaraRadera
  14. Sana: Visst är cookies gott :-)

    Bakverk: Riktigt mumsigt :-)

    Lill-Ingrid: Lakritsglassen är så god, redans slut så det är nog dags att göra ny :-)

    Mumsigheter: Älskar med cookies :-)

    Mili: Vet inte om vi har samnma kakfat, det är inte så himla stort, hittade det på en loppis för några veckor sedan, kakorna är inte så stora, rätt normalstora tror jag :-)

    Erika: Riktigt mumsigt :-)

    SvaraRadera
  15. Det låter fantastiskt gott =) Fin bild oxå!

    SvaraRadera
  16. Tack. =)

    Kakorna ser jättegoda ut. Och fatet va fint. =)

    SvaraRadera
  17. Jättesöt bild på säkerligen delikata kakor. Chocolate chip cookies är ju aldrig fel och kan, som sagt, varieras i det oändliga!

    SvaraRadera
  18. Åh vilken god blogg du har!! Hittade just hit eftersom jag såg ditt chokladbidrag hos Söta saker. Jättevackert kaktorn!!

    SvaraRadera
  19. Daniella: Tack
    Sockerrus: Tack, himla mumsigt :-)
    Johanna: Tack, jättegoda kakor
    Marielle: Jupp de går att variera i det oändliga :-D , kanske lite smarites eller jordnötter i nästa gång
    Nea: tack, kul att du hittat till min blogg

    SvaraRadera
  20. Härligt med apelsin och vit choklad, kul kombo!

    SvaraRadera
  21. Cecilia: Mycket god kombination :-)

    SvaraRadera