fredag 10 september 2010

Chocolate Chip Cookies

Bakade Chocolate Chip Cookies för första gången igår, hur jag kan ha missat att baka dessa underbart goda kakor kan jag i min vildaste fantasi inte förstå :-) , min sambo sa att det var de godaste kakorna han ätit på länge, ja våra 24 kakor lär ta slut fort, hans arbetskamrat skall få några med då han är tokig i allt vad kakor och bullar heter, det är alltid kul att dela med sig till någon som verkligen uppskattar att få det. Dessa kakor kommer jag baka igen, nästa gång tänkte jag testa att blanda ner rivet skal av apelsin i kaksmeten, det kan ju inte bli annat än gott. Ja och sedan får det väl bli lite kakdeg i glassen också, som det är i  Ben & Jerry´s  cookie dough. Ja kakdegen borde ju bli mumsig med vit choklad också.


100 gram rumsvarmt smör
2 dl farinsocker
1/2 strösocker
1/2 tsk äkta vaniljsocker
1 ägg
1,5 dl vetemjöl
3 dl havregryn
0,5 tsk bikarbonat
0,5 tsk salt
150 gram mörk choklad, jag använde  70%

Gör så här: 
  1. Rör ihop smöret med farin, strö och vaniljsocker.
  2. Tillsätt ägget under kraftig omrörning.
  3. Blanda mjöl, havregryn, bikarbonat samt saltet och blanda ner det i smeten.
  4. Hacka chokladen grovt och blanda ner den i smeten, se till att allt blir ordentligt blandat.
  5. Rulla 24 bollar och lägg dom glest på plåtar med bakplåtspapper, jag la dom på två plåtar, dvs 12 kakor på varje plåt och det blev lagom.
  6. Grädda i 175 grader i c:a 10-12 minuter. Låt kallna på plåten.

15 kommentarer:

  1. Tusen takk! Jeg har vært ute etter en god chocolate chip cookie-oppskrift en stund nå, og disse så veldig gode ut. Blir de sprø eller seige?

    M:)

    SvaraRadera
  2. Ojojoj, 24 kakor räcker aldrig i mitt hushåll, haha.

    SvaraRadera
  3. Jag har inte heller bakat dessa, men det måste jag testa. Låter jättegott. Och vilken fin bild på kakorna. Väldigt snyggt med rosetten runt.

    SvaraRadera
  4. Visst är det gott med chocolate chip cookies. Fick ett recept av min väninna som är ett riktigt proffs på cookies så jag ska testa det nästa vecka. Ha en trevlig helg!

    SvaraRadera
  5. Cookies är så roligt att baka! Har man bara ett bra grundrecept,som detta, så kan man ju laborera precis hur man vill.

    SvaraRadera
  6. Monica: Jag tycker nog att de blir hårda på utsidan och sega inuti, svårt att förklara liksom :-)
    Matpolisen: Nu har vi nog 6 kvar tror jag :-) och då har jag bara ätit 2
    Erika: Blir himla goda, glad att jag testade att baka de, har liksom inbillat mig att de inte skall vara så goda :-)
    Kaksmulan: Hoppas du bloggar när du testar din väninnas recept, så jag för höra hur goda de blir :-)
    Sanne: Precis, jag som älskar vit choklad skulle nog kunna tänka mig göra de med lite vit choklad i också, kanske 50% av mörk och 50% av vit

    SvaraRadera
  7. Supersnyggt foto! =) Har inte heller testat att baka dessa själv men det låter som att jag borde testa =)

    SvaraRadera
  8. Chocolate chip cookies är underbart goda! Kan bara hålla med om att de går åt ruskigt fort! :)

    Jättefint foto med!!

    SvaraRadera
  9. Så gott de ser ut!!
    Jag vill gärna baka de men jag har inte ägg hemma ;(

    SvaraRadera
  10. Jag älskar chocolate chip cookies! Jag köpte det på ett café idag, men det var inte alls lika gott som hembakat. Dina kakor ser ljuvliga ut!!!

    SvaraRadera
  11. CC-cookies är så himla kul att baka tycker jag, de går ju att variera på minst tusen olika sätt. och så är de så himla goda!

    SvaraRadera
  12. Detta recept ska jag verkligen testa!! Tack! :)

    SvaraRadera
  13. sockerrus: tycker jag absolut du skall göra :-)
    Annica: Javisst tar kakorna slut fort :-)
    Sana: Du får allt se till att köpa ägg så du kan baka lite kakor :-)
    Helena: Hembakade är så mycket godare kan jag tro, har ännu inte köpt cookies i affären eller på bageri,det var ju första gången jag åt dessa kakor
    Charlotta: Ja man kan ju nästan stoppa i vad som helst :-)
    Angelica: Gör det, det är det första cookies receptet jag testar, men jag blev helnöjd över kakorna

    SvaraRadera
  14. Det låter som några kakor att prova baka :)

    SvaraRadera
  15. Så goda de ser ut att vara! Väldigt fint med bandet kring kakorna också =)

    SvaraRadera