torsdag 30 september 2010

Danskt rågbröd med surdeg

Bakade ett mycket gott danskt rågbröd med öl igår, första gången jag bakar med öl och jag var rädd att brödet skulle smaka öl då jag absolut inte gillar öl, men brödet tog inte alls smak av ölet, himla mumsigt blev det i alla fall. Smakar precis som ett riktigt danskt rågbröd skall göra.

Jag gick inte helt efter nedanstående recept utan dag 2, på morgonen hällde jag i rågkrosset samt ölet i en bunke och tillsatte därefter även 75 gram solrosfrön och 50 gram linfrö samt 1,5 dl extra vatten och lät detta stå under tiden som ugnen blev varm, kanske runt 45 minuter.


Dag 1
1,5 dl surdeg
10 gram jäst
6 dl vatten
2 tsk salt
1 msk honung eller sirap
1 1/2 msk rapsolja
270 gram (5 dl) vetemjöl special
390 gram (5 1/2 dl) grovt rågmjöl

Gör så här:
  1. Rör ut surdeg och jäst i vattnet.
  2. Tillsätt övriga ingredienser och blanda väl med tex en träslev.
  3. Plasta in bunken och låt stå i rumstemperatur till nästa dag, min stod i 12 timmar.
Dag 2
Degblandningen från igår
3 1/2 dl ljust öl
375 gram (4 1/2) dl rågkross

Gör så här:
  1. Sätt på ugnen på 175 grader
  2. Rör ner öl och rågkross i degen som du gjorde igår.
  3. Fyll en bakpappersklädd avlång 2-litersform ända upp till kanten. Det som inte ryms i formen sparar du i en glasburk i kylen, det blir din surdeg nästa gång du bakar.
  4. Baka på nedersta falsen i 90 minuter eller tills brödet fått en innertempratur på 98 grader.
  5. Tag ut brödet och låt det svalna en lite stund på bakgaller. Plasta sedan in brödet och låt det mogna ett dygn. Vill du behålla den hårda skorpan så låter du brödet kallna helt på ett galler, linda sedan in brödet i en bakhandduk och låt mogna ett dygn. Jag brukar alltid plasta in mina fortfarande varma rågbröd eftersom jag tycker det gör att brödet blir ännu saftigare.

4 kommentarer:

  1. Hi, hi prenumererar du också på Matmagasinet?? Jag har satt degen till detta brödet idag och ska baka av det i morron. Fast jag ändrade lite på måtten så det ska bli två något mindre bröd. Det ser jättegott ut så jag har definitivt nåt att se fram emot!

    SvaraRadera
  2. Sanne: Jupp jag prenumererar på Matmagasinet :-) fast det här receptet har jag inte hittat i Matmagasinet, tror det var någon veckotidning typ Allers :-)från 2008 eller så :-) får ta och kika igenom Matmagasinet efter receptet där också, blir ett riktigt tungt och gott bröd

    SvaraRadera
  3. Låter gott!
    Såg diskussionen ovan, jag prenumererar också på Matmagasinet. :-)

    SvaraRadera
  4. Erika: Började precis prenumererar igen då de ringde och erbjöd en ny prenumeration till ett bra pris, brukar ändå köpa den tidningen då jag gillar den, alltid massa bra recept .

    sanne: Kikade i Matmagasinet igår, jovisst är det exakt samma recept som jag klippt ut ur en Allers från 2008 :-)

    SvaraRadera