onsdag 8 september 2010

Baguetter

Bakade lite baguetter i helgen, måste ju använda mina fina baguetteplåtar :-), jag gjorde fördegen på morgonen och lät den vila i kylen till kvällen, då gjorde jag själva baguetterna som jag sedan lät jäsa i kylen över natten, på lördagsmorgonen tog jag ut dom ur kylen och lät dom jäsa en stund i rumstemperatur medan ugnen och bakstenen blev varm, runt 45 minuter. Baguetter skall ju bli som bäst om de får jäsa minst 12 timmar i kylen.

Fördeg/ Steg 1
5 gram jäst
200 gram vatten
200 gram vetemjöl special
5 gram havssalt

  1. Lös upp jästen i vatten i en bunke. 
  2. Blanda i mjölet och saltet och arbeta degen smidig.
  3. Täck med plastfolie och låt stå minst 4 timmar i rumstemperatur eller i kylen över natten/dagen.
Steg 2
Fördegen från steg 1
1000 gram vatten
20 gram jäst
1400 gram vetemjöl special
40 gram havssalt

  1. Blanda fördegen med övriga ingredienser förutom saltet. arbeta degen i hushållsmaskin i minst 10 minuter eller för hand dubbelt så länge. Tillsätt saltet och arbeta degen ytterligare 5 minuter. Låt vila i bunken 30 minuter.
  2. Dela degen i 9 bitar. Platta till varje bit, vik upp en kant av degen mot mitten och tryck till med handloven. Vik degen igen och tryck åter med handloven. Låt degbitarna vila 10 minuter.
  3. Rulla ut till långa baguetter. Lägg dom på baguetteplåt eller mjöla en handduk och lägg på baguetterna. Vik upp en bit tyg som avskiljare, mjöla och lägg på nästa baguette osv. Låt vila 2 timmar i rumstemperatur eller i kylen över natten.
  4. Sätt ugnen på 250 grader och ställ in en tom plåt längs ned i ugnen. Om du låtit baguetterna jäsa i kylen är det dags att ta ut dom nu.
  5. Mjöla och snitta baguetterna. Om du jäst baguetterna på en handduk flytta då försiktig över dom på en vanlig plåt. Sätt i en plåt i ugnen och häll lite vatten på plåten i botten av ugnen. Stäng ugnsluckan och sänk till 200 grader. Släpp ut ångan efter 15 minuter.
  6. Grädda i 20-25 minuter. Låt svalna på galler.

7 kommentarer:

  1. Vad fina de blev. Baguetter är ju så gott. Har också funderat på en baguettplåt, men inte köpt någon än. Det börjar bli trångt i köket med alla bakgrejer jag handlat på mig. :-)

    SvaraRadera
  2. Det var länge sedan jag gjorde baguetter. Kanske skulle ta och svänga ihop ditt recept.

    SvaraRadera
  3. vad kul, är du nöjd med plåten? jag har tänkt köpa en sådan i evigheter!

    SvaraRadera
  4. Å vad jag är avundsjuk på di baguetteplåt! Vill me ha en sådan! Va fina o jämna baguetterna blev!

    SvaraRadera
  5. Erika: Visst blir det mycket köksprylar så mina baguetteplåtar står i källaren när de inte används :-).
    Matpolisen: Testa receptet, baguetter är alltid gott
    Charlotta: Baguetteplåtar är kanon, bara att jäsa direkt på dom och sedan in i ugnen, ingen risk att de flyter ut och jäser åt sidorna istället, jag smörar och mjölar plåtarna innan så att inte bröden riskerar att fastna

    SvaraRadera
  6. sanne: Baguetteplåtar är kanon, baguetterna ser verkligen ut som baguetter då :-)

    SvaraRadera