onsdag 15 september 2010

Plommonmarmelad med mandel och vanilj

Gjorde lite mumsig plommonmarmelad med hackad mandel häromdagen, blev mycket gott, men man kan utan problem minska mängden mandel till hälften. Jag tror säkert det fungerar utmärkt att byta ut sockret mot 1 kg syltsocker istället.

1 kg plommon
1 citron
600 gram socker
1 vaniljstång
100 gram skållad hackad mandel

Gör så här:
  1. Räkna plommonen, detta är viktig eftersom du måste veta hur många kärnor du skall fiska upp ur marmeladen.
  2. Koka upp plommon, socker, citron och snittad vaniljstång i en tjockbottnad gryta.
  3. Jag kokade marmeladen tills plommon blivit ordentligt mjuka och gått sönder. 
  4. Fiska upp kärnorna.
  5. Tillsätt de hackade mandlarna och sjud marmeladen tills den blir stax över 100 grader. Har du ingen kökstermometer gör du ett marmeladprov.. 
  6. Häll omelebart upp marmeladen på rengjorda, varma glasburkar. Jag brukar sätta in glasburkarna i ugnen på 100 grader under tiden som jag kokar marmeladen. 
  7. Sätt på locket och låt dom svalna upp och ner.
  8. Förvara burkarna kallt så håller de längre.

9 kommentarer:

  1. Låter som en riktigt god marmelad! Själv kokade jag ytterligare en omgång av plommonmarmeladen med rom igår :)

    SvaraRadera
  2. Jag har plommon i frysen och tänkte göra marmelad. Det låter spännande och gott med mandel i.

    SvaraRadera
  3. Vad gott och spännande det låter med mandel.

    SvaraRadera
  4. Ida: Din marmelad med rom låter himla gott
    Erika: Blev gott med mandel i, lite annorlunda liksom
    Matpolisen: Mycket gott

    SvaraRadera
  5. Å vad gott det låter! =)

    SvaraRadera
  6. ÅH! Detta låter ljuvligt. Så synd att plommonen redan ramlat av träden/ätits upp här hos oss redan :-(

    SvaraRadera
  7. Sockerrus: Himla gott
    Tina: Jag hoppas att det finns plommon kvar hos min sambos pappa så att jag kan göra mera marmelad, vet att han har ett träd som plommonen mognar på senare

    SvaraRadera
  8. Jag gjorde också plommonmarmelad i veckan ;-). Jag testade receptet i nyaste Allt om mat, med passionsfrukt. Det blev väldigt gott. Experimenterade med mandelspån och Amaretto också, det blev inte alls dumt det heller, för att inte tala om inkokta plommon i konjak!!! Din marmelad blev så vacker färg på, har du lila plommon?

    SvaraRadera
  9. Marielle: Låter gott med passionsfrukt i,ja och mandelspån och amaretto med , låter himla mumsigt jo det var lila plommon jag använde

    SvaraRadera