söndag 12 september 2010

Kanel och smör/vaniljsnäckor

Bakade kanelbullar och smör/vaniljsnäckor i fredags, blev så gott, testade ett nytt recept på bullar ur boken Bröd och Kaffebröd av Jan Hedh. Blev saftiga bullar med mycket god fyllning. Degen var lättarbetat och gick att kavla ut utan extra mjöl på bakbordet. Visst det tar lite längre tid än om man bakar efter "vanligt" bullrecept men det är det klart värt. Har ni ingen våg så rekommenderar jag verkligen att ni köper det, så mycket enklare att baka med våg och det är många gånger lätt att ta för lite eller för mycket mjöl när man använder decilitermått.

Fördeg 
700 g vetemjöl med hög proteinhalt
25 gram strösocker
500
g mjölk
75
g jäst

Bortgörning 

1300 g fördeg
500
g vetemjöl med hög proteinhalt 
175 g strösocker
20
g havssalt
20
g kardemumma, stött i mortel
50
g ägg (1 st)
250
g smör, rumstempererat

Gör så här
  1. Väg upp mjöl och socker.
  2. Lös upp jästen i mjölken och häll den över mjölet. Knåda degen på låg hastighet 5–6 minuter. 
  3. Lägg degen i en lätt inoljad plastlåda med lock och låt jäsa på varmt ställe tills den fördubblats i volym, ca 30–45 minuter.
  4. Lägg fördegen i degbunken, häll över mjöl, socker, salt, kardemumma och ägg. 
  5. Arbeta degen på låg hastighet 5–6 minuter. 
  6. Tillsätt smöret i små bitar, öka hastigheten och arbeta degen riktigt elastisk ytterligare ca 10 minuter.
  7. Lägg degen i en lätt inoljad plastlåda med lock och låt jäsa 30 minuter. 
Utbakning:
  1. Dela degen i två delar och kavla ut en del på bakbordet. 
  2. Stryk ut mandelremoncen ovanpå och strö över rikligt med kanelsocker. 
  3. Rulla samman till en rulle. Skär upp stora snäckor med en vass kniv. 
  4. Lägg i bakformar med skarven nedåt så att bullarna inte öppnar sig under jäsningen.
  5. Pensla med äggstrykning opch strö över pärlsocker. 
  6. Gör likadant med den andra deghalvan men bred över smörremonce. Strö inte över kanelsocker. Rulla till bullar, pensla med äggblandningen och strö över mandelspån. 
  7. Låt jäsa på varm plats till dubbel storlek, c:a 45 minuter.
  8. Sätt ugen på 230 grader. 
  9. Baka bullarna mitt in ugnen i c:a 8-10 minuter. 
  10. Låt svalna på galler under bakduk.
 
Smörremonce: (jag använde hälften av detta)
250 gram smör
225 gram florsocker
25 gram äkta vaniljsocker
 
Vispa smöret lätt och luftigt med sockersorterna till en remoncen. 

Mandelremonce:(jag använde hälften av detta)
350 gram mandelmassa
175 gram smör

Rör mandelmassan lätt och luftigt med smör

Kanelsocker: (jag använde hälften av detta)
100 gram socker
5 gram äkta vaniljsocker
10 gram kanel


9 kommentarer:

  1. Jag måste ta och skaffa hans bok. Bullar är aldrig fel och när man ändå bakar gör det sällan något om det tar lite extra tid. :-)

    SvaraRadera
  2. Vem kan säga nej till nybakade kanelbullar? Jag brukade göra det till mina vänner när jag bodde utanför Sverige, och de var alltid en hit.

    SvaraRadera
  3. Åh vad gott med bullar! Måste ta mig tid till att baka det snart =)

    SvaraRadera
  4. Va roligt att baka bullar med fördeg, det måste jag testa. Ser supersmarriga ut!
    Har du testat kanelbullar med surdeg, lite fundersam på hur de smakar!

    SvaraRadera
  5. Bullarna ser otroligt goda ut! Intressant recept, jag har förstått att Hedh är en klippa vad gäller bakrecept. Kanske ska ta och investera i en av hans böcker...

    SvaraRadera
  6. Erika: Jag har lånat hans bok på biblioteket, men kommer att köpa den, finns många bra recept i den, kanske inte en bok för en nybörjare, men det är vi ju inte :-)

    Matplosen: kanelbullar är alltid gott, typiskt svenskt, eller nordiskt kanske

    Sockerrus: tycker jag absolut du skall göra :-)

    Sanna: Har bakat kanelbullar med surdeg och även med vildjäst, blev jättegoda bullar utan att det smakade varken surdeg eller vildjäst

    Helena. Tycker absolut du skall köpa någon av hans böcker, de är bra, många moment i recepten ibland men det är bara till att följa till punkt och pricka så blir det bra :-)

    SvaraRadera
  7. De där smör och vaniljsnäckorna såg ju supergoda ut dom =)

    SvaraRadera
  8. jag har längtat efter hemmabakta kanelbullar i flera veckor nu! speciellt mammas kanelbullar, men de här ser fantastiskt goda ut!

    SvaraRadera
  9. Milli: Riktigt mumsigt
    Charlotta: Du får ta och baka lite bullar :-)

    SvaraRadera