onsdag 29 september 2010

Ljusa frallor med sesamfrön

Lite goda luftiga och mjuka vita frallor doppade i sesamfrön

500 gram mjölk , 3%
75 gram jäst
750 gram vetemjöl special
50 gram rumstemperat smör
15 gram havssalt

Gör så här:
  1. Blanda alla ingrediser och arbeta degen i hushållsmaskinen i 10 minuter. Låt vila i bunken i 30 minuter.
  2. Dela degen i 15 bitar, rulla till runda eller avlånga bollar. Pensla med vatten, ägg eller sirap och doppa dom i sesamfrön och lägg på bakplåtspappersklädd plåt. Lägg över en bakduk.
  3. Låt dom jäsa till dubbels storlek i c:a 1 1/2 timme i rumstemperatur. Sätt under tiden ugnen på 225 grader.
  4. Grädda mitt i ugnen i c:a 10 minuter.
  5. Låt svalna under bakduk på galler och de bör frysas in samma dag.

8 kommentarer:

  1. Ser jättegoda ut. Sesamfrön är väldigt gott på bröd tycker jag.

    SvaraRadera
  2. Du har kört en del mejeriprodukter i dina bröd - vilket jag inte har gjort så mycket.

    Vilken påverkan har det på bröden, tycker du?

    Hälsar sign. "Nyfiken i en strut"

    :D

    /Martin
    martinbakar.blogspot.com

    SvaraRadera
  3. Å vad goda de ser ut! Jsg måste verkligen börja baka mer bröd, det är ju mkt godare än köpt!

    SvaraRadera
  4. erika: Första gången jag använder just sesdamfrön, blev mycket gott, brukar ju annars använda vallmofrön

    Martin: Inbillar mig att det blir saftigare då :-) nu när man inte använder surdeg och sedan har jag haft mejeriprodukter som datumet gått ut på så därför har jag passat på att baka en del bröd med yoghurt och filmjölk, bakade ett äpple-filmjölks-valnötsbröd nu ikväll som blev himla gott.

    Bakmammorna: så kul att baka eget bröd och testa nya recept, vi köper aldrig bröd längre, jo hamburgebröd/korvbröd köper vi förstås, det får jag nog ta och baka eget det med :-)

    SvaraRadera
  5. Ja den va jättegod, det får du testa. =)

    Bröden ser jättegoda ut. Kanske ska prova, har lite jäst kvar. =)

    SvaraRadera
  6. Ser underbart goda ut, själv suger jag på brödbak...

    SvaraRadera
  7. Helena: Tack
    Johanna: Testa gärna, himla gott att äta till middagen
    Mumsighter: Tack

    SvaraRadera