torsdag 16 september 2010

Riddarbageriets Dansken


I somras hade jag den stora turen att jag hittade både Riddarbageriets bröd och Riddarbageriets Söta på ett antikvariat, har  länge velat äga dessa två böcker och då de inte längre tillverkas är de lite svåra att få tag på. Först ut att testa i brödboken blev Dansken. Har funderat på att baka detta brödet ett tag men varit lite fundersam då det innehåller nästan 1 dl spiskummin, jisses det för tankarna direkt till tacos :-) . Men tänkte jag, varför inte testa det, smakar det hemskt får det väl åka ut i soptunnan, svårare än så är det inte. Ja fördegen luktade mycket riktigt tacos. Ja tänkte ja, jag ger inte upp nu utan bakar ändå ut brödet och vet ni vad det blev riktigt gott, spiskumminet tar inte alls över hela smaken utan det smakar alldeles lagom med spiskummin, ja riktigt mumsigt blir det och säkert ännu godare med några skivor stark ost. Skulle man nu absolut inte vilja baka det med spiskummin i så blir garanterat brödet lika gott utan det, då blir det en vanligt hederligt danskt rågbröd utan några som helst krusiduller. Det står i receptet att det skall vara inne tills innertemperaturen blir 102 grader, men eter två timmar stod temperaturen fortfarande bara på 100 grader, men jag tog ut det ändå och det var perfekt inuti, inte alls kladdig, däremot har det en rejält hård skorpa som kräver en vass brödkniv för att skära upp.


Dag 1
500 gram kokande vatten (5 dl)
300 gram hela rågkärnor (4 dl)
200 gram solrosfrön (3 dl)
50 gram linfrön (0,75 dl)
30 gram mald spiskummin (0,75 dl)
40 gram havssalt (2 msk)

Dag 2
500 gram kallt vatten (5 dl)
300 gram mörk brödsirap (2 dl)
600 gram grovt rågmjöl (10 dl)
300 gram vetemjöl special (5 dl)
60 gram jäst (1,2 paket)

Gör så här 
Dag 1:
  1. Lägg alla torra ingredienser i en bunke. 
  2. Häll över kokande vatten och rör om. 
  3. Plasta över och låt bunken stå i rumstemperatur till nästa dag.
 Dag 2: 
  1. Lös upp jästen i lite vatten. blanda alla ingredienser i blandningen från dag 1. 
  2.  Kör degen på mellan hastighet i degmaskin i 30 min .
  3. Olja två avlånga bakformar och mjöla med rågmjöl. Fyll formarna till två tredjedelar. Platta till och släta ut ovansidan med en sked. Strö över rågmjöl.
  4. Låt formarna stå i  30 min. Värm under tiden ugnen till 250 grader. 
  5. Sätt in formarna och spraya in vatten. Sänk temperaturen direkt till 210 grader och låt brödet stå inne minst 90 minuter.Täck med folie sista 30 min så att ytan inte blir bränd. 
  6. Brödet innehåller mycke vätska och kan behöva längre gräddningstid.Digital termometer ska visa 102 grader.
  7. Ta ut brödet och låt det svalna i bakdukar. Det här brödet ska vila minst ett dygn innan man skär upp det. det är hållbart i upp till två veckor och fungerar utmärkt att frysa in.

22 kommentarer:

  1. Det här brödet lät ju hur gott som helst!

    SvaraRadera
  2. Vilken underbart härlig sida du har!!! Bröden ser jättesmarriga ut! /Anna

    SvaraRadera
  3. Tack för recept. Ser underbart gott på bilden. Bara så du vet ikväll tänkte jag göra pioner men det blir förändring. Jag ska baka den här goda brödet och på den vill jag ha Bregott

    SvaraRadera
  4. Åh, jag vill också ha de böckerna. Kanske ska börja gå och kolla i gamla antikvariat. Fast nu har jag ju ett recept i alla fall.
    Jag är inte helt förtjust i stenhård yta, men tror du det funkar att lägga lite aluminiumfolie över när bröden börjat få lite färg? Sen har jag en son som vägrar äta om det är för hård kant.

    SvaraRadera
  5. Brödet ser jättegott ut, det är så härligt med en massa olika frön i bröd tycker jag!

    SvaraRadera
  6. det brödet é gott..Har jag testat några gånger:)
    Ne jag har ju inte räknat in surdegen eftersom jag liksom du redan har sådan färdig i kylen:)

    SvaraRadera
  7. Tack för det receptet! Vi håller på att bygga vårt drömhus så för 3 år sedan packade jag ner nästan alla mina böcker (bla dessa) eftersom vi bor ganska trångt nu. Ser fram emot att hitta fler recept från dessa böcker på din blogg. Gillar dem skarpt!

    SvaraRadera
  8. Spiskummin är ju en finfin brödkrydda.

    SvaraRadera
  9. Du är verkligen duktig på detta med brödbakning!! Detta bröd ser väldigt gott och nyttigt ut! :)

    SvaraRadera
  10. Mor-mia: Mycket gott
    Anna: Tack
    MariMiloCakeDesign : Hoppas brödbaket blir bra och bregott på är gott :-)
    Ida: tack, mumsigt med nötter i
    Chili: Jupp blev riktigt gott
    Sanne: Himla bra böcker, kommer baka mer ur dessa framöver
    Matpolisen: Första gången jag använder spiskummin, men gott blev det
    Annica: Tack

    SvaraRadera
  11. Erika: DU får hålla utkik på antikvariat,här http://www.antikvariat.net/ kan du lägga in en bevakning på böcker som du letar efter så håller de koll på om de böcker du vill ha kommer in på något antikvariat runt om i Sverige, kanonbra, fast jag hade turen att hitta dom när jag var inne på ett antikvariat i Göteborg

    SvaraRadera
  12. Det där brödet ser tungt och härligt ut!

    SvaraRadera
  13. Helena: Riktigt tungt, ett tegelstensbröd :-)

    SvaraRadera
  14. Coolt!

    Lägg gärna ut fler recept från den där boken, i takt med att du bakar.

    I´m intereserad. ;)

    martinbakar.blogspot.com

    SvaraRadera
  15. Fast jag tror jag hittade den där boken - som ny. Är det den här boken du hade:
    http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9189406451

    /Martin

    SvaraRadera
  16. Martin: Stämmer, fast den har tyvärr utgått ur adlibris sortiment,de har ju inga kvar , tråkigt att den inte tillverkas längre

    SvaraRadera
  17. Martin: Kommer allt att baka fler bröd ur hans bok, finns många intressanta recept i den :-)

    SvaraRadera
  18. Ja, jag såg nu när jag läste mer noggrant på Adlibris - "har utgått" står det. Fult då att ha den kvar den på deras sajt.

    Jag får hålla dig i handen då i stället.

    Ser fram emot fler inlägg här.

    /Martin
    martinbakar.blogspot.com

    SvaraRadera
  19. Martin: Ja , jag förstår inte alls varför adlibris har kvar boken, de lär ju inte få in några nya böcker om inte tillverkningen tas upp igen och det gör den väl tyvärr inte, det görs ju så många nya bra brödböcker idag, har precis köpt Enklare bröd

    Apan: Jupp det är nog en klassiker, skall ta en sväng in på din blogg nu och se vad vad du bakat för kul

    SvaraRadera
  20. Det här brödet ska jag nog baka nästa helg. Jag tänker mig lite mindre bröd (i mindre formar - om jag hittar såna). Att ha med nån god ost på - som kvällsmys eller fika snarare än frukostbröd.

    SvaraRadera