fredag 24 september 2010

Nattjästa Yoghurtfrallor


Bakade lite mumsiga yoghurtfrallor med linfrö till frukost idag, väldigt enkla att göra, blandade bara ihop degen igår i en bunke som fick jäsa i kylen under natten, i morse bakade jag ut de till frallor som fick jäsa  lite i rumstemperatur under tiden som ugnen blev varm. Funderar på om jag skall öka mängden yoghurt nästa gång och minska på mängden vatten, kan nog bli ännu godare frallor då :-)

12 gram jäst ca 1/4 paket
1 1/2 tsk salt
1 msk olivolja
1 dl yoghurt
4 dl vatten, 37 grader
2 dl dinkel fullkornsmjöl
5 dl vetemjöl special
40 gram linfrön

Gör så här:
  1. Blanda ner jäst, salt, olivolja och yoghurt i en rymlig bunke. Häll i vatten och rör tills jästen löst upp sig. Tillsätt allt mjöl och rör ihop så allt blandas ordentlig. Ställ svalt över natten i tex kylskåpet.
  2. Sätt ugnen på 250 grader med en baksten/plåt mitt i ugnen och en oöm plåt längs ned i ugnen.
  3. Stjälp upp degen på bakbordet och skär ut lagom stora bitar som du formar till runda bullar, jag gjorde 10 frallor. Lägg på bakplåtspappersklädd plåt.låt jäsa medan ugnen blir varm, ca 30-40 minuter.
  4. Sätt in bröden i ugnen på bakstenen/bakplåten och häll lite vatten eller isbitar i plåten på botten.
  5. Grädda 12-15 minuter tills de fått fin färg. Låt svalna på galler.

10 kommentarer:

  1. Ser väldigt goda ut. Tycker det är bra när man inte behöver ha en plåt i kylen på nattjästa bröd. Min kyl känns alltid för liten för det!

    SvaraRadera
  2. Åh, vad mycket gott bröd du bakar! Det är toppen när det kan jäsa över natten. Ha en härlgig helg!

    SvaraRadera
  3. Sanne: Ja det är inte lätt att få plats med en plåt i kylen, vårat kylskåp är ju inte så jättestort då frysen är under.
    Kaksmulan: tack, ja perfekt med bröd som går fort att grädda på morgonen, ha en härlig helg du med

    SvaraRadera
  4. Du gör så mycket gott bröd, ja annat också :) Måsta ta mod och testa en surdeg nån dag...Nu ska jag fylla "dina" oreocupcakes inför morgondagen. Trevlig Helg!

    SvaraRadera
  5. Olivolja, yogurt och linfrön låter som en bra kombo i mina öron!

    Vad tycker du yoghurt gör med bröden?

    Jag har knappt bakat nåt med mejeriprodukter i - men är nyfiken på att testa.

    /Martin
    martinbakar.blogspot.com

    SvaraRadera
  6. Det ser jättegott ut! Smidigt att göra det mesta jobbet dagen innan. Jag har letat runt bland alla dina brödrecept, är det något du själv har som favorit? Har lust att testa en hel del av dem.

    SvaraRadera
  7. Sarah: Du måste prova att baka med surdeg, det är inte alls så svårt som många tror, bara du fått igång en bra surdeg så kan du baka massa goda bröd, du kan tex använda detta recept http://cupcakesfluffan.blogspot.com/2010/08/ny-ragsurdeg-klar.html

    Martin: Tycker ofta det blir lite saftigare med yoghurt,tänkte ta mera yoghurt nästa gång för att se om de blir lite syrligare då

    Erika: Mina favoriter är:
    http://cupcakesfluffan.blogspot.com/2010/07/apple-och-valnotsbrod_18.html
    http://cupcakesfluffan.blogspot.com/2010/06/grova-ragrallor-med-surdeg.html
    http://cupcakesfluffan.blogspot.com/2010/08/frukostfrallor-med-surdeg.html

    SvaraRadera
  8. åh va gott !! det måste jag testa :)

    SvaraRadera
  9. Fröken M : Gör det, frallorna blir himla goda, perfekt att starta dagen med :-)

    SvaraRadera
  10. dina fyra söner? du har nog missat en då :D kolla presentationen

    SvaraRadera