lördag 18 september 2010

Brunkans långa

Bakade Brunkans långa till kalast idag, skall erkänna att brödet inte alls blev vad jag förväntade mig, ingen hård skorpa, inget syrligt bröd utan det var mjuk och söt och påminner starkt om sötlimpa, ja skogaholmslimpan ni vet, som man alltid fick som barn, är uppvuxen på sötlimpa, gott var det, vilket mina gäster också tyckte, men jag föredrar syrliga bröd med hård skorpa. Hade jag läst receptet bättre så hade jag ju förstått att det skulle bli ett söt lite mjukare bröd, blir ju ingen vidare hård skorpa om man gräddar i 175 grader. Mycket bröd blir det, bröden täckte ett helt bakplåtspapper. Ja det blev ett gott bröd men det kommer inte hamna på min topp-tiolista, jag kommer garanterat baka det igen. Nästa  gång får jag se till att få till ett vackrare bröd, ja lite snyggare form på det menar jag. Stora sonen, han på 2,5 år kommer nog gilla det, han har ännu inte testat brödet men vilka ungar gillar inte något som påminner om söt limpa :-) : Fast sonen gillar ju grovt bröd med.

2 stora bröd

600 g vatten
1125 g vetemjöl med hög proteinhalt
375 g grahamssurdeg
20 jäst
150 g mörkt muscovadosocker
35 g honung
30 g havssalt

Dag 1

  1. Blanda alla ingredienser utom saltet. 
  2. Arbeta degen i hushållsmaskin i 10 minuter, eller för hand minst dubbelt så länge. 
  3. Tillsätt saltet. Arbeta degen ytterligare 5 minuter.
  4. Lägg över degen i en oljad plastlåda med lock. Låt degen vila i lådan i 30 minuter. 
  5. Vik försiktigt - utan att trycka - ena sidan av degen mot mitten, därefter andra sidan, för att slutligen vända på hela degen så att undersidan hamnar uppåt (treslag på bagarspråk).
  6. Ställ in degen i kylen och låt den jäsa över natten.
Dag 2
  1. Sätt ugnen på 250 grader och ställ in en tom plåt på nedersta falsen. 
  2. Stjälp upp degen på mjölat bakbord och dela den med en vass kniv på längden. 
  3. Vänd upp de två degbitarna på plåt täckt med bakplåtspapper. De får plats bredvid varandra på samma plåt. 
  4. Ställ in bröden i ugnen och häll genast en kopp kallt vatten på den förvärmda plåten längst ner.
  5. Stäng ugnsluckan och sänk temperaturen till 175 grader. 
  6. Släpp ut ånga efter 20 minuter. 
  7. Grädda bröden i ca 35 minuter eller tills brödens innertemperatur är ca 98 grader.

10 kommentarer:

  1. Tja, det kan vara gott med lite sötma också.

    :)

    /Martin
    martinbakar.blogspot.com

    SvaraRadera
  2. Ibland blir det inte som man tänkt sig, men det är tur att gäster oftast uppskattar allt nybakt bröd!

    SvaraRadera
  3. Haha lillgrabben kanske skulle gilla det här. Han är ju stormförtjust i söta saker.

    SvaraRadera
  4. Har du nå bra recept på en riktigt söt limpa, precis en sådan som man åt när man var liten ??!!

    SvaraRadera
  5. Det där borde jag gilla då! Föredrar faktiskt söta bröd framför sura :)

    SvaraRadera
  6. Martin: Jupp allt gott med lite sött i brödet, men det känns som om brödet passar bättre till frukost, himla gott med ost på.

    Sanne: Ja gästerna gillade verkligen brödet

    Matpolisen: Ja lillgrabben lär gilla brödet, sött och gott, passar perfekt med prickig korv på om han gillar det

    Jenny: Får kolla lite på recept på riktigt söt bröd, fast det här brödet smakar precis som sötlimpa som jag är uppvuxen på, vi åt sötlimpa/ Skogaholmslimpa med prickig korv eller hushållsost :-) varje dag förutom söndagar då det var rostebröd med jordgubbsmarmelad på.

    Helena: Du lär gilla detta bröd, mjuk och söt,inte alls surt

    SvaraRadera
  7. Vad olika man tycker. :-)
    Jag älskar det här brödet, bakar det faktiskt väldigt ofta. Dels för att jag (och resten av familjen tycker att det är gott) och dels för att det är väldigt enkelt att göra. Däremot har jag tänkt testa att dra ner på sockermängden, har hört att det ska bli bra av andra som testat. Ser ditt svar på kommentarer att du sa att det passar bäst till frukost och det kan jag hålla med om. Det är inget "till-maten"-bröd.

    SvaraRadera
  8. Erika: Jo brödet är gott, åt det till frukost och kvällsmat idag men till maten gör jag nog helst lite bröd mer mer surdegsmak och hård skorpa, kommer nog att baka en omgång bröd till snart, till sonen, perfekt mjuk bröd till honom, fast bröden blir ju rätt stora så jag tänkte nog göra tre bröd av det nästa gång istället.

    SvaraRadera
  9. Vi fick en lite syrligare variant då vi använde levain i degen. Dessutom blev ytan knaprigare. Men vid samma bak experimenterade vi även med att blanda olika mjölsorter (vete, graham, dinkel och rågsikt) och kanske var det anledningen till att Brunkans smakade annorlunda den gången. Den blev väldigt god och tyvärr har vi inte fått till den så igen.

    SvaraRadera
  10. Baktakt: spännande, låter gott med en syrligare variant med lite hårdare skorpa, vore kul att prova

    SvaraRadera