torsdag 9 december 2010

Pepparkaksglass

Gjorde lite mumsigt julig pepparkaksglass härom dagen, har inte ätit pepparkaksglass tidigare men det var riktigt gott, ja det kan ju inte bli annat när det smakar som pepparkakor som är så gott :-)  Har gjort en annan variant av pepparkaksglas också men den har jag inte hunnit smaka på ännu, men det kommer jag snart göra :-), här blir inte glassen långvarig i frysen innan jag smakar på den.  Receptet kommer från Allt om mat
 
3 dl vispgrädde
3 dl standardmjölk
1,5 tsk mald kanel
0,5 tsk mald kryddnejlika
0,5 tsk mald kardemumma
1 msk mörk sirap
3 st äggulor
1 st ägg
1 dl strösocker

  1. Blanda grädde, mjölk, kanel, nejlika, kardemumma och sirap i en kastrull. 
  2. Värm men koka inte.
  3. Vispa äggulor, ägg och socker vitt och pösigt. 
  4. Vispa ner det i den varma mjölkblandningen och värm försiktigt. 
  5. Vispa tills smeten tjocknat och den första kokbubblan syns. 
  6. Häll direkt upp i en bunke och låt smeten kallna ordentligt gärna i kallt vattenbad.
  7. Kör smeten i glassmaskin. Lägg sedan i en form med tätslutande lock.Förvara i frysen. 
  8. För att göra glass i frysen: Häll krämen i en form och ställ i frysen. Rör om var tjugonde minut i 3–4 timmar.

14 kommentarer:

  1. Låter supergott. Pepparkakor som är så gott. =)

    SvaraRadera
  2. pepparkakor är en riktig höjdare på alla sätt och vis. som glass kan det ju liksom inte gå fel!

    SvaraRadera
  3. Låter väldigt gott! Har aldrig gjort egen glass någon gång, men man blir mer sugen på det desto fler av dina glassinlägg man läser :)

    SvaraRadera
  4. Får bestämt ta och önska mej en glassmaskin av tomten! man blir ju väldigt sugen när man ser all god glass du gör!

    var på julbord igår och pepparkaksglass var en av desserterna vi fick. Underbart gott! :)

    SvaraRadera
  5. Åh! Har aldri hørt om pepperkakeis før, men det MÅ jo bli godt!

    M:)

    SvaraRadera
  6. triumf hade en pepparkaksglass förra året som var supergod! har dock inte sett den i år. kanske helt enkelt får prova att göra den här glassen!

    SvaraRadera
  7. Hej!
    Du har helt underbara glassrecept! Tack :)
    Vad har du för glassmaskin?????
    Jag skall önska en i julklapp, några bra tips??
    Tror jag vill ha en likadan som din om jag kan få till lika smarriga glassar som dig :)
    God Jul!

    SvaraRadera
  8. Johanna: Ja pepparkakor är riktigt mumsigt :-)
    Helena: :-)
    Charlotta: helt rätt med pepparkakor i glass :-)
    Linda: Egen glass blir så gott :-)
    Annica: Tycker allt du skall önska dig en glassmaskin av tomten :-)
    Monica: Himla mumsigt
    Elin: Såg Triumfglass pepparkaksglass i affären idag, så den finns i år med, fast hemmagjord blir gott det med :-)

    Anonym: Tack, jag har en Philips HR2304, http://www.philips.se/c/oevriga-koeksapparater/171621/cat/sv/ en bra glassmaskin med ett frysblock så att man slipper stoppa in hela glassbunken i frysen, relativt tystlåten maskin också. God Jul på dig med

    SvaraRadera
  9. Nu blev det svårt hos oss... Vi hade bestämt oss för att prova morotsglassen i helgen men detta receptet fick oss att vackla... Får väl se vad det blir som hamnar i glassmaskinen!

    Ha en härlig helg på dej!

    SvaraRadera
  10. Har heller aldrig testat pepparkaksglass men det låter helt klart intressant. Ser rätt gott ut på bilden. Får kanske bli något att testa till Lucia.

    SvaraRadera
  11. Mårtenssons kök: Ni får ta och testa båda två :-)

    Foodelicious: Himla gott, passar perfekt till lucia :-)

    SvaraRadera
  12. Det låter ju helt underbart!
    Jag önskar att jag hade en glassmaskin, fast jag skulle nog bli smällfet ;)

    SvaraRadera
  13. Hej! Nu har jag en Philips HR2304 på gång av jultomten :) Tack vare dig :)
    Nu undrar jag om du använder elvisp när du gör glassen eller om du vispar för hand?

    SvaraRadera