söndag 5 maj 2013

Petit Choux med Dulce de leche

Bakade Petit choux idag, det var många år sedan sist, minst 20 år sedan tror jag och de är inte helt lätta att lyckas med märker jag.En del sjönk ihop en stund efter gräddningen andra blev perfekta. Men gott är det och dessa är fyllda med grädde, bananer och dulce de leche, hade kvar dulce de leche som jag fick från Pampas Deli, så smidigt med färdig kolakräm och sedan är den så tokgod också :-), tycker bättre om deras kolakräm än den man kokar själv på kondenserad mjölk eller färdiga  karamelliserad mjölken som finns i mataffären. Petit Choux är lätta att variera och det är gott att förutom vispgrädde fylla med tex lemoncurd, vaniljkräm, sylt, färska bär, chokladkräm, fromage, glass  osv. De går ju även att använda som förrätt med tex ostkräm, räkor osv i då de inte är söta eftersom de inte innehåller något socker.

Petit Choux
10-15 stycken

3 dl vatten
100 g smör
2 dl vetemjöl
3 ägg

Fyllning:
Vispgrädde
Dulce de leche
Bananer

Gör så här:
  1. Koka upp vatten och smör.
  2. Rör i mjölet och låt massan koka under kraftig omrörning tills den släpper kastrullens botten.
  3. Tag av från värmen och låt den svalna.
  4. Tillsätt äggen et i taget och rör kraftigt en stund mellan varje ägg. 
  5. Klicka ellre spritsa ut smeten på bakplåtspapper.
  6. Grädda mitt i ugnen i 200 grader i 20 minuter. Öppna inte ugnsluckan, de är mycket känsliga för drag.
  7. Tag ut dom och låt dom kallna på galler.
  8. Klipp ett hål i dom och fyll med vad du tycker är gott. Bör ätas dagsfärska.

7 kommentarer:

  1. kan man göra dem med mjölkfritt margarin, eller blir dom inge bra då tro?? mkt kan man ju faktisk byta ut mot mjölkfria alternativ i bak och matlagning..

    SvaraRadera
  2. Hovkonditorn: Tack :-)
    Anonym: Det tror jag absolut funkar bra, bakade själv med mjölkfritt ett tag när store sonen var liten och hade mjölkproteinallergi och det funkade hur bra som helst att byta ut mot mjölkfritt

    SvaraRadera
  3. Mums! Ja, minns när jag var lite och mamma skulle baka petit chouxer, de sjönk ihop som pyspunkor. Sorligt! Själv har jag därefter aldrig vågat mig på att testa själv!
    Dina ser riktigt proffsiga ut och fyllningen verkar smarrig!

    SvaraRadera
  4. Åh store tid va det där verkar gott! Måste jag testa vid tillfälle! Banan, kola o grädde, det kan inte bli mycket bättre.
    Petit chouxer gjorde mormor när jag var liten, hade nästan glömt bort att det finns.

    SvaraRadera
  5. Vackra, och låter helt sagolikt goda!

    SvaraRadera
  6. Ooo vilken lysande ide, det vattnas i munnen. Tillagt till vår "måste prova" lista!!

    SvaraRadera