söndag 31 mars 2013

Budapesttårta med Dulce de leche

Påskens tårta blev sambons absoluta favorittårta, Budapesttårta. Gjorde den som tre runda bottnar istället för att rulla ihop den till en längd. Går fort och smidigt att få ihop en färdig tårta då och passade bra då  jag ville ha vispgrädde, Dulce de leche och bananer i. Första lagret bestod av den tokgoda från Pampas Deli, helt klart den godaste kolakräm jag ätit :-) och passar fin, fint ihop med bananer och vispgrädde i en budapesttårta. Det var inga som helst problem att bre på den över grädden då den hade stått i rumstemperatur, men när burken väl är öppnad skall den förvaras i kylskåpet, fast där blir den inte så långvarig :-)

Budapesttårta
6 äggvitor
300 gram strösocker
150 gram hackade hasselnötter
30 gram vetemjöl
20 gram kakaopulver
30 gram potatismjöl
Mandelspån

Fyllning:
5 dl vispgrädde
2 bananer
Dulce de leche, dvs färdig kolakräm på burk

Garnering:
Florsocker
Choklad

Gör så här:
  1. Vispa upp äggvitan tills den blir vit och fluffig.
  2. Häll ner sockret, lite i taget, medan du vispar. Vispa i 5 minuter till.
  3. Blanda samman nötter, vetemjöl, potatismjöl och kakao och vänd försiktig ner detta i äggvitan, se till att det blir ordentligt blandat.
  4. Rita upp tre rundlar/cirklar på en plåt, mina var 22 cm i diameter
  5. Häll upp marängsmeten i spritspåse och rund tyll tror min var runt 16-18 mm.Går lika bra att bre ut smeten i cirklarna.
  6. Spritsa ut smeten på de tre uppritade cirklarna, börja längst ut på kanten och spritsa i cirklar ända tills du kommer in till mitten.Strö över mandelspån.
  7. Grädda mitt i ugnen  175 grader i 15-20 minuter. Jag gräddade i 20 minuter vilket var lite för länge, nästa gång testar jag med 15 minuter. Alternativ sänker ugnstemperaturen till 150 grader.
  8. Låt svalna på plåten innan du försiktigt drar bort bakplåtspappret.
  9. Vispa grädden.
  10. Lägg en botten på ett tårtfat.
  11. Bred över hälften av grädden. Bred på kolakrämen.
  12. Lägg på den andra botten.
  13. Bred på resten av grädden och lägg på skivade bananer.
  14. Lägg på sista botten.
  15. Spritsa på lite choklad och pudra över lite florsocker.

2 kommentarer: