tisdag 5 april 2011

Citronglass med lemon curd och maränger

Var sugen på en lite syrligare glass så vad passade då inte bättre än citronglass, nu när jag ändå hade både maränger och lemon curd hemma fick det med åka ner i glassen, men det blir lika gott utan de ingredienserna i. Om någon undrar varför jag använder gelatinblad och glykos i så är anledningen till detta att:

Glykos(fungerar även med honung) gör att glassen blir smidigare och motverkar att sockret kristallisserar sig under infrysningen.

Gelatin: fungerar som stabilisator, glassen blir krämigare, mjukare och smälter inte lika fort i rumstemperatur.

Självklart kan man utesluta detta, men då jag hade en hel del citronjuice i så tog jag med både glykos och gelatin för att se om det förhindrade att den blev isig, använde enbart vispgrädde denna gång för att få den mer krämig.
Ja gott blev det, tokgott om man som jag gillar citronsmak och den smakar mycket citron och blev inte alls isig, kanske något hårdare efter infrysningen än glass utan juice i. Eftersom jag ville ha en lite ljusare färg på glassen så använde jag äggvitor denna gång istället för äggulor. Ja och jag tycker allt att glassen blir lite krämigare, smidigare och mjukare med gelatin och glykos i, men givetvis fungerar det lika bra utan ifall man nu inte så gärna vill använda gelatin. Det är inte alltid som jag använder det i glassen.

Citronglass
1,5 liter

5 dl vispgrädde
1 msk glykos (använder den från Dr Oetker)
1 tsk vaniljextrakt/socker/pulver
1-1,5 dl strösocker (beroende på hur söt glass du vill ha)
Rivet skal och saft från 2 citroner
1 gelatinblad
4 äggvitor

Gör så här:
  1. Lägg gelatinbladet i blöt i 5 minuter
  2. Blanda grädde, socker och vaniljextrakt  i en kastrull. Låt blandningen sjuda några minuter.Blanda ner glykosen.
  3. Lägg i gelatinbladet  och se till att det blandas i ordentligt.
  4. Blanda ner rivet citronskal och citronsaft.
  5. Kyl glassmeten i vattenbad och ställ den sedan i kylen några timmar för att bli helt iskall.
  6. Vispa äggvitorna till ett styvt skum och blanda ner dem i den kalla glassmeten.
  7. För att göra glass i frysen: Blanda ner valfri mängd lemon curd och maränger delade i mindre bitar. Häll krämen i en form och ställ i frysen. Rör om var tjugonde minut i 3–4 timmar.
  8. För att göra glass i glassmaskin: Följ instruktionerna för din glassmaskin. När glassen nästan är klar så blandar du ner valfri mängd lemon curd och maränger delade i mindre bitar. Häll sedan upp den i en form och ställ in den i frysen några timmar

25 kommentarer:

  1. Oj, det lät gott! Önskar jag hade en glassmaskin, känns lite smidigare med det, men jag kanske kan låna min mammas nån gång. Då ska jag prova ett av dina glassrecept! :) Och förresten har jag gjort citron- och marängpaj idag, det påminner ju om det här :D

    SvaraRadera
  2. mmmm vad gott :)

    Jag beställde en Glassbunka till min Major idag.. mjaa tänkte som så .. varför ännu en maskin på bänken när jag ändå står och har en Major och kan ha en glassbytta till den på en liter :) Här ska göras glass i stora lass :)
    Måste ju testa dina recept åxå för den delen och denna lockar verkligen :)

    SvaraRadera
  3. Det låter fantastiskt gott :)

    SvaraRadera
  4. jag älskar glass med citrusfrukter! jag åt blodapelsinglass igår och det var alldeles fantastiskt gott!

    SvaraRadera
  5. Gud så gott det ser ut!!
    Hade ingen aning om detta med gelatin och glycos. Kul att lära sig något nytt:)

    SvaraRadera
  6. Så om man inte vill ha gelatin i, kan man bara utesluta den och ha i glykosen? Eller utesluter man den också? Låter fantastiskt!

    SvaraRadera
  7. Gott, gott! Citron ger en så fräsch smak och passar bra i glass!

    SvaraRadera
  8. Oj, vad mycket gott du hunnit med igen!

    SvaraRadera
  9. Det låt jättegott!Smart att använda gelatin och glykos! Jag är nyförälskad i lemon curd så kanske jag testar att göra ett glassrecept till helgen!

    SvaraRadera
  10. Gud så gott det verkar!

    SvaraRadera
  11. Mums! Verkar riktigt gott. Jag ser i din blogg att du har talang för att baka, kul! :D

    Kram

    SvaraRadera
  12. Mm jag hade nog också tyckt det var tokgott för jag älskar citrusfrukter!

    SvaraRadera
  13. Lemoncurd i glass är ju en klockren kombo! måste testas!

    SvaraRadera
  14. jag har aldrig använt glykos när jag gjort glass, men jag tror faktiskt jag ska prova nästa gång!

    SvaraRadera
  15. Pernilla: Du måste allt ta och låna din mammas glassmaskin, men citron och marängpaj är tokgott det med :-)

    Tulipan: Spännande med en glassmaskin till majoren, har också en major men välde ändå att köpa Philips glassmaskin istället :-)

    Anne: :-)

    Frida: Blodapelsin låter himla gott :-)

    Marie- Cakes and Sweet: Så gott :-)

    Mikaela: :-)

    Alexandra: Gelantin går utmärk att uttesluta och bara ta i glykos, går så ibland

    Hovkonditorn: Håller med :-)

    Frostrosor: Tack :-)

    Linda: :-)

    Ann-Sofi: Lemon curd är så gott om den är hemmagjord :-)

    Matarkivet: Så gott :-)

    Jasmine: Tack , så snäll du är :-)

    Linda: Så tokgott :-)

    Karin: Du måste absolut testa

    Ida: Supergott :-)

    Charlotta: Testa, kul om någon annan gör det och ser om det blir någon skillnad

    SvaraRadera
  16. Är avundsjuk på hur fina dina maränger är, gjorde maränger idag o om vi säger så här, mina syns inte att de är spritsade... Men de blev inte fula, okej om man jämför med dina så är de nog lite fula.... :-)

    SvaraRadera
  17. Anna: Men bara de är goda så :-)

    SvaraRadera
  18. Gud vad gott. Jag är riktigt förtjust i citron både i matlagning och bakning. Det ger ofta det lilla extra och citronglass låter ju fantastiskt gott och läskande nu till sommaren..

    SvaraRadera
  19. Låter jättegott med citronglass och lemon curd!

    SvaraRadera
  20. Fy vad gott det här låter!

    SvaraRadera
  21. Matelina: Tokgott :-)

    Cecilia: Riktuigt mumsigt :-)

    Tina: Så gott :-)

    SvaraRadera
  22. Hej! :)
    hur mycket blir ungefär dom glasserna du gör (i mängd) har en glass maskin som rymmer ungefär 1 liter undrar om det skulle räcka? :)

    SvaraRadera