torsdag 21 april 2011

Jordnötssmörkakor

Hade en burk jordnötssmör i kylen, äter det inte som det är utan det är tillför bakning och matlagning och nu var den på väg att bli gamla och vad passar då inte bättre än att baka lite härligt smarriga jordnötskakor. Ja supermumsiga blev det, sådär mjuka och sega, precis som jag ville ha dom :-). Jag fick ut 32 kakor, receptet säger 24, då hade dom nog blivit tokstora, tycker att mina var stora så det räckte, vill ju liksom inte ha tefatsstora kakor. Recept kommer från den underbara boken Lyxiga cupcakes och läckra småkakor - Bakverk från berömda Hummingbird Bakerey i London.

Jordnötssmörkakor
24-32 stycken

225 gram osaltat smör, rumstempererat
200 gram strösocker
200 gram fint ljust råsocker
2 ägg
1/2 tsk vaniljessens
240 grovkornigt jordnötssmör
340 gram mjöl
2 1/2 tsk bikarbonat
1/2 tsk salt
75 gram mörk choklad, grovt hackad

Gör så här:
  1. Sätt ugnen på 175 grader
  2. Vispa samman smör och socker med en elvisp till en lätt och luftig smet. Fast jag körde min i köksmaskinen med
  3. Vispa ner äggen, ett i taget. Vispa samman ordentligt.
  4. Vispa ner jordnötssmör och vaniljessens.
  5. Tillsätt mjöl, bikarbonat och salt och vispa samman till en smidig deg. Rör sist ner chokladhacket. Se till att allt blir jämnt fördelat.
  6. Fördela smeten på bakplåtspapper, jag la sex på varje plåt, de flyter ut en del, nio fungerade det med. Men risken är att de flyter in lite i varandra.
  7. Grädda mitt i ugnen i 10 minuter tills de fått en gyllenbrun färg. De blir ganska platta. 
  8. Låt kakorna svalna lite på plåten innan du lägger dom på ett galler för att kallna helt.

18 kommentarer:

  1. oj detta har jag sökt efter, Skall pröva dem idag! har prövar ngra andra men inte hittat "min"favorit. Blev de mycket spröda? OCH boken har jag med och har inte "hittat" den där ha haaa. Skall berätta hur de blev på min blogg senare idag

    SvaraRadera
  2. Glömde att fråga när du skriver att de flyter ut som många gör att satt du 1tsk eller 2 tsk på en kaka? när du har 6 st på enplåt

    SvaraRadera
  3. Mmm vad gott! Visst är det en underbar bok full med läckerbitar :)

    SvaraRadera
  4. Det ser mycket gott ut. Har smakat jordnötskakor och tycker att det är jättegott men aldrig bakat själv.

    SvaraRadera
  5. de här kakorna låter ju hur goda som helst! Måste testa! :)

    SvaraRadera
  6. Åh det låter jättegott!! :) Glad påsk!

    SvaraRadera
  7. åh så gott! gillar blandningen av det salta och söta :)

    SvaraRadera
  8. Tack för era kommentarer, mumsar på en just nu :-), farligt när man inte fryser in alla på en gång :-) och Cathrine, jag tog nog en matsked när jag la upp dom på plåten, de blir liksom mjuk-sega kakor. Kul att fler än jag köpt boken :-)

    SvaraRadera
  9. Tack så mycket :) okej jag vet inte Vad det blir för maskin för mej än :) glad. Påsk

    SvaraRadera
  10. Jaha, man kan ju faktiskt baka med smöret också, det har vi aldrig gjort. Här har vi jordnötssmör i en het jordnötssås till kyckling iblnad, gott det med:)

    Glad Påsk!

    SvaraRadera
  11. jag la på 1msk med + plattade till dem med en gaffel så de fick en "fin"yta ..+ det blev c 50 st av satsen! wow, ALLA älska dem

    SvaraRadera
  12. Bulmamma: Ok, en glassmaskin är verkligen toppen :-)

    Mårtensson: Jordnötssås är så tokgott :-)

    Cathrine: :-), ja de är himla goda

    SvaraRadera
  13. Det här säger jag varje gång jag läser din blogg - men de här MÅSTE jag prova! De ser fantastiskt goda ut - jag älskar jordnötssmör, men äter det inte heller som det är - i kakor däremot - MUMS <3

    SvaraRadera