torsdag 14 april 2011

Tobleronefluff/Chokladfluff/Ganache

Fluff eller ganache om man hellre vill säga det är underbart gott och man kan ju använda sin favoritchoklad som Reisen, Dumle, olika smaksatta chokladkakor, After Eight,Geisha, Nougat, Daim , Noblesse osv  detta enda som inte fungerar är kexchoklad. Fluff fungerar utmärkt som tårtfyllning, på cupcakes och som tillbehör till olika kakor, tex kladdkaka.

180 gram valfri choklad
3 dl vispgrädde

Gör så här:
  1. Dela chokladen i mindre bitar, det är lättare att smälta det då. 
  2. Värm försiktigt upp grädden utan att den börjar koka.
  3. Häll ner chokladen.
  4. Smält chokladen i grädden på svag värme. Det får absolut inte koka. Ren choklad som inte innehåller  kola går utmärkt att smälta även om man tar bort kastrullen från värmen. Bara att röra om tills den smält ihop med grädden.
  5. Ställ i kylskåp minst 6 timmar, gärna över natten. Det måste vara riktigt kallt. 
  6. Vispa sedan till lagom konsistens. Om det blir för tjockt kan man hälla i lite mer grädde.

6 kommentarer:

  1. Vilket trevligt recept. Väldigt användbart:)

    SvaraRadera
  2. Tobleronefluff är ju bara så gott!! :-)

    Trevlig helg!

    / Jenny

    SvaraRadera
  3. Det här måste jag göra till min tårta i sommar :)Tobleronefluff och Ahlgrens bilar :)

    Men, hmm det är alltså först dagen efter som man vet om grädden blev för mycket kokt? Eller finns det någon temperatur man kan hålla sig efter. Aldrig mer än 90 grader eller nåt?

    SvaraRadera
  4. Ann-Sofi: :-)

    Matbloggen: :-), trevlig helg på dig med

    Therese: När jag gör glassmet med grädde och ägg så brukar jag köra på 85 grader, så länge man inte stormkokar det så är det nog ingen fara, fast går det inte att vispa dagen efter så har man tyvärr råkat koka den, jag brukar värma grädden tills den börjar ryka lite, häller ner chokladen och ser om det går att smälta utan att ställa tillbaka den på spisen, fungerar det inte brukar jag ha plattan på 2:an och röra hela tiden

    SvaraRadera
  5. Hur mycket räcker det här receptet till?

    SvaraRadera
  6. Linda: Jag brukar använda den som fyllning till en normal stor tårta

    SvaraRadera