tisdag 12 april 2011

Bananglass med choklad och maränger

Kom helt plötsligt att tänka på marängsviss häromdagen, nu blev det inte så att jag gjorde någon, har nog inte ätit det sedan jag var typ 10 år, men det är himla gott, istället fick det bli lite glass som påminde lite om marängsviss, nämligen bananglass med maränger och chokladkross :-), först funderade jag på vaniljglass, men så ingår ju banan i marängsviss och jag var inte så sugen på att ha bitar av banan i glassen så istället fick det bli bananglass, mumsigt värre :-), för mig som gillar banan.

Bananglass
1,5 liter tror jag det blev på ett ungefär

3 dl vispgrädde
2 dl mjölk, 3 %
6 äggulor
1 dl socker
1 tsk äkta vaniljpulver
1 msk glukos 
1 gelatinblad
1 msk pressad citronsaft
3  mogna bananer
100 gram choklad, tog 70%
Maränger

Gör så här:
  1. Blanda grädde,mjölk, vaniljpulver och glukos i en kastrull och låt detta koka upp, ställ det åt sidan.
  2. Lägg gelatinbladet i blött i 5 minuter
  3. Vispa äggulor och socker fluffigt
  4. Tillsätt gräddmjölken till äggsmeten under vispning.
  5. Häll tillbaka glassmeten i kastrullen och värm detta på svag värme tills det börjar tjockna och glassmeten når strax under kokpunkt, dvs 85 grader, det får inte koka.
  6. Blanda ner gelatinbladet.
  7. Kyl glassmeten i vattenbad och ställ därefter in den i kylskåpet så att den blir helt kall, gärna över natten.
  8. Mosa bananerna och blanda ner detta i glassmeten tillsammans med citronsaft.Jag brukar köra bananen i matberedaren så att det blir ett fint mos.
  9. För att göra glass i frysen: Finhacka chokladen och blanda ner den, Dela marängerna i mindre bitar och blanda ner den.Häll krämen i en form och ställ i frysen. Rör om var tjugonde minut i 3–4 timmar.
  10. För att göra glass i glassmaskin: Följ instruktionerna för din glassmaskin.När glassen nästan är klar delar du marängerna i mindre bitar och blanda ner dom. Smält chokladen i mikrovågsugnen och blanda ner den i glassmeten, den stelnar väldigt fort så det gäller att röra runt. Jag hällde ner den smälta chokladen i glassmeten när glassmaskinen gick, men då chokladen stelnar så fort den kommer i glassen så fick glassmaskinen fnatt och hade svårt för att röra runt glassen, det fungerar nog bättre att stanna glassmaskinen och röra runt för hand med tex ett slickepott medan du häller i den smälta chokladen.  Häll sedan upp den i en form och ställ in den i frysen några timmar

19 kommentarer:

  1. Aner ikke hva marengsviss er, men dette så utrolig godt ut! Nam!

    M:)

    SvaraRadera
  2. Linda: Tokgott :-)

    Monica: Marängsviss är maränger, glass, vispgrädde, chokladsås och bananer som man blandar ihop, kanske något vi äter här i Sverige bara :-)

    SvaraRadera
  3. Du hinner ju tröttna på glass innan sommaren är här;) Eller det kanske man inte gör?

    SvaraRadera
  4. Bananglass är gott! Med en klick grädde till.. :)

    SvaraRadera
  5. Nu blev jag sugen på glass :)

    SvaraRadera
  6. Vilka fina små kexkorgar du hade till glassen:)

    SvaraRadera
  7. Mumms va gott det såg ut (:

    SvaraRadera
  8. Bananglass ar inget for mig, trots att din ser himla god ut. Allt med banan forutom vaaaldigt grona bananer far mig bara att tanka pa tandlakarens banankram. Usch.

    SvaraRadera
  9. Vad gott det låter. Måste vara härligt att kunna göra egen glass i den smak man själv vill.

    SvaraRadera
  10. Varför blir man alltid så himla sugen på glass när man besöker din sida för? *snålvattnet rinner* :-D

    SvaraRadera
  11. Det där såg verkligen gott ut!! Det måste jag testa att göra i min glassmaskin :)

    SvaraRadera
  12. du är helt fantastisk på det här med desserter!

    SvaraRadera
  13. Pehrnilla: Tröttnar aldrig på glass :-) och till sommaren blir det ju glass med färska jordgubbar :-)

    Tina N. Jupp :-)

    Hovkonditorn: :-)

    Ann-Sofi: De har jag köp på ICA :-), men de borde inte vara allt för svåra att göra själv om jag bara hade haft en rånjärn

    Jen: Mumsigt :-)

    Matarkivet: Det har jag glömt, att tandläkarens fluor de penslar på smakar banan :-)

    Erika: Älskar min glassmaskin :-)

    Ensmakavkarin: Ja det kan man undra :-)

    Veronica: Gör det :-)

    Karin: Tack :-)

    SvaraRadera
  14. Snart får du ändra namn på bloggen din och kalla den glassfluffan istället:) Du har ju så himla många kanonrecept på glass här!
    Det enda vi får är dåligt samvete för att vi aldrig får tummarna loss att göra egen glass...

    SvaraRadera
  15. åhhh jag dregglar alltid så över dina glassar :) I dag efter flera dygn i frysen så var glassen riktigt hård och god :)

    SvaraRadera
  16. Smarrigt!! och smart att ha marängsvissen klar i frysen ;)

    SvaraRadera
  17. Mårtensson: Ja ett namnbyte vore inte dumt, bakar ju inte cupcakes så ofta, så jag har ångrat mitt namn ibland :-), fast nu när jag är känd :-) som cupcakesfluffan så är det krångligt att byta

    Tulipan: Kanon att glassen äntligen blev hård, min blir det rätt fort

    Kaksmulan: :-)

    Maria: Tokgott :-)

    SvaraRadera