söndag 3 april 2011

Prinsesstårta

Gjorde en lite prinsesstårta i fredags då jag hade ett färdigt marsipanlock hemma, fast det skulle jag aldrig gjort, allt bara krånglade och bråkade med mig, tur att tårtan blev god för annars hade jag slängt ut den genom fönstret. Testade ett recept på tårtbotten anpassat för just en 20 cm form, botten blev jämn och fin men var inte tillräckligt hög för att kunna dela den i 3 delar, det gick tillslut med den blev för tok för tunn, antigen för man bara dela tårtbotten på mitten eller testa att ta 1,5 gånger smeten i en 20 cm form, det står att den skall delas i tre delar men för mig funkade det inte speciellt bra. Sedan så var det det här marsipanlocket, måste ha fått ta på ett måndagsexemplar för det var alldeles för torrt och det var ett under att jag fick den över tårtan, men det gick inte att få det slät utan marsipanen sprack bara, ja så går det om man är dum nog att testa ett färdig marsipanlock, fast jag fick nog ett dåligt exemplar bara, borde maila firman som tillverkar just detta marsipanlock  och fråga om de skall vara så, det är ju ändå flera månader kvar innan bäst före datum, fast när den stått i kylen i flera timmar mjuknade den något, beror väl på grädden. Ja som tur är var tårtan god :-). Receptet på hela tårtan kommer från Gateaus  brödbok - En bok om bröd, bagare och livet i ett bageri, (den nya boken)

Tårtbotten
140 gram, 3  st ägg
70 gram socker
70 gram mjöl
2 gram bakpulver

Gör så här:
  1. Vispa ägg och socker fluffigt, på högsta hastigheten med elvisp i 10 minuter.
  2. Sikta mer mjöl blandat med  bakpulver.
  3. Vänd försiktigt ihop detta för hand.
  4. Häll smeten i en form på 20 cm i diameter.
  5. Grädda i 175 grader i 20-22 minuter.
  6. Låt svalna helt
Hallonsylt:
200 gram hallon (färska eller frysta)
100 gram socker
2 gram pressad citron

Gör så här:
  1. Lägg socker och hallon i en tjockbottnad kastrull
  2. Koka under omrörning till 107 grader.
  3. Tillsätt citronsaft. Rör om ordentligt.
  4. Häll genat upp den varma sylten i en väl rengjord glasburk. Sätt i kylen.
Vaniljkräm
250 gram mjölk
1/2 vaniljstång
3 äggulor
65 gram socker
20 gram maizena
15 gram osaltat smör

Gör så här:
  1. Häll mjölken i en tjockbottnad kastrull.
  2. Dela vaniljstången på längden och skrapa ur frön och lägg ner det och stången i mjölken.
  3. Koka upp blandningen och låt stå och dra i 15 minuter.
  4. Vispa under tiden äggulor, socker och maizena luftigt i en bunke.
  5. Häll mjölken i äggsmeten under omrörning tills den är helt slät.
  6. Häll tillbaka detta i kastrullen och låt krämen koka upp. Vispa noga under hela uppkoket så att det inte bränns vid i botten.
  7. Ta av kastrullen från värmen och tillsätt smöret.
  8. Passera krämen genom en sil och kyl ner så fort som möjligt.
Montering:
5 dl vispgrädde

Gör så här:
  1. Dela tårtbotten i tre delar.
  2. Stryk ett lager hallonsylt på den understa botten.
  3. Lägg på nästa botten och lägg på ett tjockt lager vaniljkräm. Spara 1/3 dl av vaniljkrämen.
  4. Vispa grädden och ta bort 100 gram, blanda resten av vispgrädden med resterande vaniljkräm.
  5. Gör en kupol av vaniljgrädden och lägg sedan på den tredje tårtbotten.
  6. Använde den sista vispgrädden som är kvar och stryk jämnt över tårtan.
  7. Kavla ut grön marsipan och klä in hela tårtan.
  8. Skär bort marsipanen som blir över längs kanten på tårtan.
  9. Pudra med florsocker och dekorera med en marsipanros.

24 kommentarer:

  1. Bråkig eller ej, den ser riktigt god ut! Mums vad gott med tårta, speciellt med vaniljkräm gjord från grunden =)

    SvaraRadera
  2. Det är så jobbigt när allt går emot en, men du lyckades ju himla bra till slut!

    SvaraRadera
  3. Åh, men den blev fin i alla fall! Synd att färdiga lock är så dåliga! Jag har också använt det, men tycker inte det blir särskilt bra, det är så svårt att forma och anpassa till tårtan!!

    SvaraRadera
  4. haha ganska kul och någon träffats av en flygande prinsesstårta utanför ditt fönster:D

    SvaraRadera
  5. Tårtan bev jättesöt och lät väldigt god:-)

    SvaraRadera
  6. En riktig princesstårta! Ursnyggt!

    SvaraRadera
  7. Jag gjorde med en prinsesstårta i fredags. Gick inge vidare för mej heller, men snygga blev våra tårtor ;)

    SvaraRadera
  8. Tur den blev god. Den ser då fin ut, måste jag säga. Själv hade jag tur. Grannen kom och knackade på och hade en prinsesstårta över. Inte illa.

    SvaraRadera
  9. Alexandra: Tack :-) , blir så gott med hemmagjord vaniljkräm

    Matarkivet: Tack :-)

    Sandra: Ja, jag kommer nog inte köpa färdiga tårtlock någon mera gång

    Ann-Sofi : :-)

    Elisabet: Tack, det var så gott, åt en lite bit idag med :-)

    Bakverk och annat: Tack :-)

    Millan;: Tack :-)

    Bullmamma: :-)

    Erika: Tack, ja det var allt tur den var god :-)

    SvaraRadera
  10. Den är superfin, låter jättegod och TACK för att du delar med dig av alla bitar av tårt-bakningen ;-) Skönt att höra att det inte bara är mig det går snett för ibland! Kram Anna

    SvaraRadera
  11. Sådär är det ibland. Jag har ibland vissa dagar när jag gör många olika saker och allt bara tjorvar. Då vill man bara gå och lägga sig och dra täcket över huvudet :-I
    Men den ser i alla fall väldigt god ut!

    SvaraRadera
  12. Prinsesstårta är ju så fantastiskt gott!

    SvaraRadera
  13. Å,jeg vet hvordan det er når alt går galt på kjøkkenet! Synes likevel at kaken din ble riktig fin, og den høres veldig god ut :)

    M:)

    SvaraRadera
  14. Vi pratade om glass idag på lunchen och då kom jag att tänka på dig och dina kreationer. Rekommenderade din blogg för dem som hade glassmaskin.

    SvaraRadera
  15. Den ser jättefin ut i alla fall!
    Men jag känner igen känslan du beskriver så väl. Och trist nog så smakar det även sämre när allt bara bråkar med en. Trots att alla andra säger att det är fint och gott. Men man vet ju själv att skapelsen innerst inne är ond ;-)

    SvaraRadera
  16. jösses så sött det blev det ser inte alls ut som om den krånglade, vad duktig du är!

    gjorde du rosen själv eller kan man köpa? vart köper du marsipan?

    Nästa vecka är det hög tid för ett inlägg hos Mormor Magda om "som om du gjort glassen själv"! jag tänkte börja med dig om jag får! vi kan höras mer om det!

    kram Angela

    SvaraRadera
  17. Mmm... Jag tycker att den ser fantastisk ut! En riktig prinsesstårta :)

    SvaraRadera
  18. Förstår din frustration... det är aldrig kul när det krånglar. Som tur är så synt det inte att du haft problem, tårtan ser jättegod ut. Maila tillverkaren av marsipanlocket och hör vad de har att säga.

    SvaraRadera
  19. Anna: Tack :-)

    Linda: Ja de här tårtan gjorde allt att jag ville dra täcket över huvudet, tur tårtan var till oss här hemma :-)

    Marie: Håller med :-)

    Monica: Tack :-)

    Naida: Så kul, tack, här finns mycket glassrecept :-)

    Hovkonditorn: Tack :-)

    Louise: Tack :-), som tur är var tårtan till oss här hemma, anars hade jag nog börjat gråta av ilska :-)

    Angela: Färdiga marsipanlock finns på tex ICA,då finns även vitt och rosa tror jag, men om jag vill ha kavlingsmarsipan att själv kavla ut så köper jag den på tex Tårtdecor eller Kakburken.

    Jupp vi höres om ditt inlägg i bloggen, låter kul

    Kram

    Rebecka: Tack :-)

    SvaraRadera
  20. Erika: Tack :-), skall nog ta och maila tillverkaren

    SvaraRadera
  21. Jag tycker att den blev jättefin :-)

    De gånger jag använt köpt lock så har jag upplevt samma sak faktiskt. Jag tror att det är svårt att hålla dem fuktiga o mjuka i förpackningen tyvärr. Eller så har jag helt enkelt fått ett helt gäng måndagsexemplar ;-)

    SvaraRadera