torsdag 28 april 2011

Scones med lemon curd

Temat denna månad på  Månadens sötsak är brunch och vad passar inte då bättre än lite ljuvligt goda scones med frisk smak av citron, blev verkligen så tokgott med lemon curd  i, det har jag aldrig testat förut och jag kommer garanterat göra dessa scones flera gånger :-) . Goda tillbehör till dessa scones är givetvis bara smör :-), men även lemon curd, citronmarmelad, chokladmarmelad, hallonmarmelad , färskost och cheddarost.

4 1/2 dl vetemjöl
1/2 dl grahamsmjöl
2 tsk bakpulver
1 krm salt
75 gram rumsvarmt smör
1 1/2 dl matlagningsgrädde
1 ägg
Rivet citronskal från 1 citron
1 dl lemon curd

Gör så här:
  1. Sätt ugnen på 225 grader.
  2. Blanda vetemjöl, grahamsmjöl, bakpulver och salt i en bunke.
  3. Hyvla ner smöret och blanda in det i mjölblandningen, se till att det är ordentligt blandat.
  4. Tillsätt grädde, ägg, citronskal och lemon curd och blanda ihop till en kladdig deg.
  5. Dela degen i två delar och platta ut den till två runda bitar på en plåt med bakplåtspapper, ca 18 cm i diameter och 2 1/2 cm tjocka. Mjöl händer och scones lite lätt så är det enklare.Skåra till fyra bitar med en vass kniv.
  6. Grädda mitt i ugnen i ca 15 minuter.

14 kommentarer:

  1. Jag åt pannkakor med lemon curd idag:) Jag hade missat att det inte fanns sylt hemma men det funkade jättebra:)

    SvaraRadera
  2. Åå, elsker lemon curd! Ser deilig ut!

    SvaraRadera
  3. Din fina bild gör ju att jag hade velat ha scones precis nu. :-) Ser jättegott ut, och spännande med lemon curd i degen!

    SvaraRadera
  4. Låter gott. Lemoncurd kan man ha till mycket! :)

    SvaraRadera
  5. Mumsigt!
    Du, jag har en fråga. Jag har fått min glassmaskin nu. Har gjort 2 glassar. Den ena vart som is och den andra vart som is tills den tinade lite. Gick inte att ta glass för att den var så hård. Såg att receptet var likt ditt. Med 85 grader och så.
    Några tips på hur man lyckas med glass? ;)

    SvaraRadera
  6. men vad smarrigt! jag älskar lemon curd, och det är ju hemskt smart att ha det i sconsen.

    SvaraRadera
  7. Jag har aldrig tänkt på att ha lemon curden inuti sconesen! Låter väldigt smaskigt =)

    SvaraRadera
  8. Tack för era kommentarer och Lemon curd är så gott, iallafall om den är hemma gjord :-)

    Bullmamma: Svarar dig i din blogg istället

    SvaraRadera
  9. Så gott med scones och Lemon curd :-)

    Trevlig Valborg

    SvaraRadera
  10. Så härligt med scones uti det gröna! :)

    SvaraRadera
  11. Matbloggen: Ha en trevlig valborg du med :-)

    Therese: Så härligt nu när man kan äta ute :-)

    SvaraRadera
  12. Lemoncurd är ju faktiskt förbaskat gott!!! Speciellt till scones, helst med clotted cream! MUMS!

    SvaraRadera
  13. Vilken rolig idé! Låter jättegott :)

    SvaraRadera