torsdag 7 april 2011

Skumraketer

Blir ju en massa äggvitor över när jag gör glass och det är svårt att komma på vad man skall göra med dom, en del hamnar i frysen, en del blir till macarons och maränger och idag blev en hel hög med äggvitor skumraketer :-), jag har aldrig gjort det själv innan men gott blir det och sött så klart, inget man äter 5 stycken av på en gång :-).
Receptet kommer från Gateaus brödbok - En bok om bröd, bagare och livet i ett bageri. Jag använde Agar-Agar när jag gjorde dom men det skall fungera lika bra med gelatin som är lättare att få tag på, Agar-Agar hittade jag i hälsokostaffären.

Skumraketer
25 stycken

100 gram vatten
3 gram Agar-agar eller gelatinpulver
440 gram socker
100 gram glykos
220 (7-8 stycken) gram äggvita

Till doppning
500 gram mörk choklad
250 gram kokos

Gör så här:
  1. Blanda vatten och agar-agar i en kastrull. Sjud försiktigt till agarn har löst sig.
  2. Blanda samman socker och glykos och rör ner detta i kastrullen. Koka blandningen till 112 grader. Rör emellanåt.
  3. Vispa under tiden upp äggvitan till hårt skum.
  4. Strila försiktigt ner den varma blandningen i äggviteskummet under vispning. Vispa på låg hastighet tills det svalnat något och har en spritsbar konsistens. Detta tar ca 10 minuter.
  5. Sätt en rund tyll på ca 18 mm i diameter på en spritspåse.
  6. Spritsa på plåt med bakplåtspapper. Varje raket ska vara 10-12 cm lång och väga 30 gram.
  7. Ställ i frysen i minst 4 timmar.
  8. Smält mörk choklad till 45 grader.
  9. Ta ut raketerna ur frysen och doppa dom i chokladen och rulla dom sedan i kokosflingorna.
  10. Sätt i kyl och låt dom stelna.

34 kommentarer:

  1. Men vad häftigt med raketer! Själv har jag bara haft ut smeten i en form och skurit bitar.Ska testa ditt recept för jag har inte haft glykos i mina!

    SvaraRadera
  2. Vad spännande:) Imponerande dessutom. Jag skulle aldrig våga mig på det.

    SvaraRadera
  3. Gud så gott, jag älskar såna här och brukar köpa en sån när jag är ute och fikar!
    Dina blev ju jättefina! :)

    SvaraRadera
  4. Åh så gott!! Vad häftigt att göra egna det måste jag testa någon gång. Dina blev verkligen jättefina.

    SvaraRadera
  5. Åh vad gott! Jag skulle nog kunna äta 5 på raken utan problem!

    SvaraRadera
  6. Vad proffsiga de ser ut! Säkert kalasgoda också :)

    SvaraRadera
  7. Aldrig hört namnet skumraketer men de såg jättegoda ut :)

    SvaraRadera
  8. Fina! Jag har aldrig hört om dessa förut, sött och gott :)

    SvaraRadera
  9. jag ÄLSKAR skumraketer!!!!

    SvaraRadera
  10. Va fina dom är! Vilken bra idé!!

    SvaraRadera
  11. Superfina! Du kan ge bort dem i present, så blir inte frestelsen alltför stor där hemma...

    SvaraRadera
  12. Vart får man tag på glykos? :) Förresten, har en annan fråga! Såg att du hade former till att göra sugarpaste blommor, vart kan man få tag på sånna? Sedan en annan fråga, vet inte om du vet men om man gör en tårta med ett sugarpaste lock och sedan vill ha sugarpaste dekorationer på, hur fäster man liksom dekorationerna på sugarpastelocket? Du har också skrivit förut att du målade på dina blommor, kan man äta dom efter man har målat på dom? Och jag antar att det är inte vilken vanlig färg som helst eller? Tacksam för svar :) fiiiin blogg!

    SvaraRadera
  13. Funderar på vad de kallas här. Augusta Jansson har jag för mig, kan det stämma? Skumraket har jag nog bara hört någon gång förut. Hur som, det är URGOTT!!!!

    SvaraRadera
  14. Inte illa att göra egna raketer, imponerande!

    SvaraRadera
  15. Så fina! Ser väldigt goda ut! Kul att göra skumraketer själv. :o) Trevlig helg!

    SvaraRadera
  16. Grymt bra tips ju! Kan bli lite trist med maränger i längden. :)

    SvaraRadera
  17. Men åh vad gott!
    Brukar göra nå liknande fast rullar dom i kakao och cocos blandning. Det här är säkerligen godare. Men är det inte svårt att doppa dom i choklad?

    SvaraRadera
  18. Nellie: Tack

    KarinW: :-)

    Ann-Sofi: :-)

    Pernilla: Tack

    Pehrnilla: Så gott :-)

    Kaksmulan: Du måste testa :-)

    Helena mitt i smeten: :-)

    Karolina P: Tack, supergott :-)

    Milli: Tack

    Hovkonditorn: Tack

    Charlotta: Jag med :-)

    Lena-Tårtan: Tack :-)

    Tina: Som påskpresent :-)

    Elisabet: Supermumsigt :-)

    Anna:
    Glykos finns nu äntligen att köpa på tex ICA, Dr Oetker säljer de.
    Silkonformen til mina blommor har jag köpt på Tårtdecor men har även sett att Kakburken har dom.
    Jag klistar fast mina blommor med ätbart lim, men det skall tydligen gå bra med lite vatten också.
    Sedan så målar jag mina blommor med pulverfärg som går att äta, finns på tex Tårtdecor och kakburken.
    Hoppas detta svar hjälper dig lite :-)

    Louise: Augusta Jansson har jag aldrig hört talas om men urgott är det :-)

    Mårtenssonns kök: Tack

    Carina- Bakkonst: Tack, ha en underbar helg du med

    Matarkivet: Jupp och gott blir det också :-)

    Linda_ Molledotta: Blir lite kladdig när man doppar i choklad, men det var lättare än jag trodde och det blir så gott med chokladen på :-)

    SvaraRadera
  19. Att jag fortfarande inte har gjort skumraketer är hemskt! Jag älskar skumraketer. För att inte tala om barnen.

    SvaraRadera
  20. Kul idé, jag tycker de är jättegoda faktiskt. Skulle nog kunna få i mig flera på rad...ha ha

    SvaraRadera
  21. Jag skulle också kunna få i mig några stycken faktiskt :) Älskar skumraketer, Men jag har aldrig provat att göra dem själv.. Ett litet tips är att köpa äggvita eller äggula på dunk.. Ja de finns faktiskt i mejerihyllan nu. Har provat och de är super smidigt.. Finns på ICA Maxi

    SvaraRadera
  22. Hei! Jeg kom over bloggen din her og dagen, og fant mange fine recept. I kveld fikk jeg såååå lyst på kokosboller ( som på norsk er skumraketer da!) , og kom innom din blogg for å se om det var en recept her, og hva ser jeg: ditt siste innlegg er just det!!! Tusen takk! her blir det skumraketer så det holder! Kram fra Norge! Hilsen AK:)

    SvaraRadera
  23. Hihi... jag skulle nog kunna smälla i mig fem stycken sådanna. :-) Just skum kan jag nog äta hur mycket som helst av... hur jag mår efteråt är en helt annan sak. :-)

    SvaraRadera
  24. Tack för era kommentarer, goda är det, ja det går att få i sig flera på rad, men sedan hamnar man i sockerkoma :-), de är perfekta då de går bra att förvara i frysen, ja så slipper man äta upp alla på så kort tid :-)

    SvaraRadera
  25. Ser jättesmarrigt ut! Funderade på att göra såna här så sent som igår så jag får ta och spara receptet! :-)

    SvaraRadera
  26. Va kul! Jag som tänkt göra sånna i veckan! Kanske testar ditt recept då!

    SvaraRadera
  27. Cickan: Testa dom, de är kanongoda :-)

    Sanna: Gör det, har aldrig gjort sådana här tidigare, men är helt nöjd med receptet, blir så gott, fast det är kletigt att doppa dom :-) i choklad och rulla dom i kokos

    SvaraRadera