torsdag 14 april 2011

Ahlgrens bilar Fluff

En himla god fluff som passar kanon ihop med tex tobleronefluff. Jag tog 70 gram Ahlgrens bilar, men det kändes som om det var för mycket då jag fick hälla i lite grädde för att kunna vispa den fluffigt, nästa gång får det räcka med 60 gram. Man kan ju använda vilket godis man vill tex, zoogodisar, gelehallon, citronkolor, lakrits, ferraribilar , skumbananer osv.

3 dl vispgrädde
60 -80 gram Ahlgrens bilar eller 1/3 av av stor påse med bilar. Tycker nog att 60 är mer lagom.

Gör så här:
  1. Klipp bilarna i mindre bitar, de går fortare att smälta då
  2. Värm grädden försiktigt och blanda ner bilarna, låt detta smälta på svag värme, de får absolut inte koka.
  3. Låt blandningen bli helt kallt i kylskåpet, gärna över natten. 
  4. Vispa upp till en lite mer fluffigare konsistens.Späd mer mer grädde om krämen är för tjock.

17 kommentarer:

  1. Gud vilken bra idé!! Måste jag anamma! Jag har bara tänkt att man kan använda choklad i grädden, men det måste såklart funka lika bra med annat godis. :-) Jippi, vilken upptäckt!

    SvaraRadera
  2. Maste ju testa detta! :)

    SvaraRadera
  3. Jag behöver lite hjälp med smakråd, jag vill göra en tårta som smakar riktigt gott men med ingen chokladfyllning i. Jag var lite sugen på att använda björnbärsmousse eller päronmousse, men nu lät det så jäkla gott med ahlgrensbilarmousse också.. Men det kommer väl smaka lite för mycket om man har två fruktmousse fyllningar? Kan du hjälpa mig lite? Bananmousse eller vaniljkräm skulle också kunna få vara med på tårtan, säg vad jag ska ha i min tårta! :)

    SvaraRadera
  4. Frida: Godisfluff är himla gott det, funderar på zoofluff till nästa tårta :-)

    Matarkivet: Gör det :-)

    Anna: Tror att Ahlgrens bilar och päronmousse blir himla gott ihop,eller hallonmousse, även vaniljkräm eller glasscreme dvs man blandar hälften grädde och hälften vaniljkräm, tror även banan funkar himla bra

    SvaraRadera
  5. Åhhhh äntligen hittar jag ett recept på denna fyllning.. HAr letat som en tok efter den... Denna måste testas med en gång..=)

    SvaraRadera
  6. Jag måste verkligen ta tag i att testa på alla dina fluffideér, har länge funderat på det men det har liksom aldrig blivit av. Jag är riktigt tänd på att göra fluff av typ Turkisk peppar, mums!

    SvaraRadera
  7. Emilia: Turkisk peppar fluff lär ju bli tokgott :-)

    SvaraRadera
  8. Om grädden råkar börja koka litegrann, e det helt kört då..?

    SvaraRadera
  9. Josefina. Jag tror inte det är helt kört :-), råkade själv koka den lite sist och den blev lika bra ändå, tror det var en chokladfluff jag råkade koka lite

    SvaraRadera
  10. När jag gjorde gelehallonfluff och sen vispade (dagen efter) så blev den alldeles grynig och rinnig. Vad tusan gjorde jag för fel?

    SvaraRadera
  11. Hockeysmurf: Du råkade inte koka den?

    SvaraRadera
  12. Jag hade tänkt göra en sån här fluff med tutti frutti smak =) Kan man ha den som frosting till cupcakes?

    SvaraRadera
  13. Har inte testat den som frosting, det borde funka, fast den är inte lika lättvispad som tex chokladfluff pga gelantinet i godiset, borde bli himla gott

    SvaraRadera
  14. Japp, turkiskpepparfluff är supergott!

    SvaraRadera
  15. Jag gjorde Ahlgrens bilfluff på två dl grädde och 60gr bilar, som fick stå kallt några timmar. Fluffen blev väldigt seg och fast. För att kunna rädda/spä ut den vispade jag 1,5 dl kall grädde separat och blandade ner i bil-fluffen. Jag hade bakat bröllopsmuffins med vaniljsmak. Barnen och vuxna valde andra cupkakes jag bakat, före dessa. Ingen "hit" med andra ord. Ett litet tips att tänka på om ni funderar på att försöka er på "fluff" av olika smaker är att det går att spä ut smaken med vispad grädde i efterhand. Godis är gott ;-)Men kom ihåg att smakerna förstärks i "fluffen". Kladdkakemuffinsen med "grädd-utspädd" dumlefluff gick däremot åt väldigt snabbt..

    SvaraRadera
  16. Hej hittade hit när jag sökte på Ahlgrens bilar fluff :) Hur mkt fluff blir det av en sats? Jag tänkte ha till att toppa chokladmuffins med.. Och behöver ha till ca.20-25 muffins. Räcker det med enkel/dubbel? Och så undrar jag vilken färg den blir.. kan tipp på vit.. man borde väl i så fall ha i lite karamellfärg? :)

    Hoppas du orkar svara! Ha en bra dag! :)

    SvaraRadera