onsdag 27 februari 2013

Skumraketer Mums-Mums eller skumbollar.

Har man en massa äggvita över så är det perfekt att göra lite skumraket. Eller mums-mums, skumbollar, gräddbullar eller vad man nu brukar kalla dom för, himla tokgoda och de går utmärkt att frysa. Jag använde mig utav Agar-Agar när jag gjorde dom men det skall fungera lika bra med gelatin som är lättare att få tag på, Agar-Agar hittade jag i hälsokostaffären.

Skumraketer
25 stycken

100 gram vatten
3 gram Agar-agar eller gelatinpulver
440 gram socker
100 gram glykos
220 (7-8 stycken) gram äggvita

Till doppning
500 gram mörk choklad
250 gram kokos

Gör så här:
  1. Blanda vatten och agar-agar i en kastrull. Sjud försiktigt till agarn har löst sig.
  2. Blanda samman socker och glykos och rör ner detta i kastrullen. Koka blandningen till 112 grader. Rör emellanåt.
  3. Vispa under tiden upp äggvitan till hårt skum.
  4. Strila försiktigt ner den varma blandningen i äggviteskummet under vispning. Vispa på låg hastighet tills det svalnat något och har en spritsbar konsistens. Detta tar ca 10 minuter.
  5. Sätt en rund tyll på ca 18 mm i diameter på en spritspåse.
  6. Spritsa på plåt med bakplåtspapper. Varje raket ska vara 10-12 cm lång och väga 30 gram.
  7. Ställ i frysen i minst 4 timmar.
  8. Smält mörk choklad till 45 grader.
  9. Ta ut raketerna ur frysen och doppa dom i chokladen och rulla dom sedan i kokosflingorna.
  10. Sätt i kyl och låt dom stelna.

4 kommentarer:

  1. måste provas. Nu har ostbågarna anlänt och första påsen provad av min mor. mycket väl godkänt sa hon. jag får testa om 2 veckor. :)

    SvaraRadera
  2. Blir så grymt inspirerad av din blogg för min bakning!

    Vad tycker du är roligast att baka?

    SvaraRadera
  3. Så fina! Detta skulle ju vara roligt att testa att baka :)

    SvaraRadera