onsdag 20 februari 2013

Pannkaksmuffins

De här pannkaksmuffinsen har jag gjort tidigare, himla goda och perfekt då man slipper stå och steka en massa pannkakor, de blir som miniugnspannkakor. Och snyggt att servera dom in portionsform. Denna gång mjölade jag formarna och då släppte pannkakorna ur formarna utan problem. Blir säkert tokgott om man blandar ner lite äppelbitar blandat med kanel,mosad banan,  blåbär eller hallon, skinka, bacon eller kasslertärningar. Använde en muffinsplåt för stora muffinsar och då blev de 12 stycken, 6 på varje plåt.

Pannkaksmuffins
12 stycken


3 dl vetemjöl
0,5 tsk salt
1 tsk vaniljsocker
5 dl mjölk
4 ägg

 
Gör så här:
  1. Sätt ugnen på 225 grader. 
  2. Smörj en muffinsplåt med smör och mjöla med mjöl, de lossnar mycket lättare då.
  3. Blanda samman vetemjöl, salt och vaniljsocker. Vispa ner mjölken, lite i taget.  
  4. Vispa ner äggen och blanda till en slät smet.
  5. Häll smeten i muffinsformarna. Grädda mitt i ugnen ca 15-20 min.
  6. Serveras med lite färska bär, lite god hemkokt sylt och kanske lite vispgrädde.

6 kommentarer:

  1. Vilken rolig idé! Har inte hört om detta förut, men verkar gott och smidigt :)

    SvaraRadera
  2. Varianten med lite äpplen och kanel låter ju riktigt frestande.

    SvaraRadera
  3. Ja de är riktigt goda :-) och själv tänker jag testa med äpplen och kanel också

    SvaraRadera
  4. Vad smart med ugnspannkaka i muffinsformar, supersöta :)

    SvaraRadera
  5. Ska smeten va så riinnig som min blir ? ♥♥♥♥♥

    SvaraRadera
  6. det finns ett annat namn för pannkaks muffins och det skulle isf vara "yorkshire pudding"

    SvaraRadera