måndag 18 februari 2013

Ananaspaj


Ananaspaj är himla gott, har ätit det många gånger men inte gjort det själv tidigare. Jag har gjort liknande paj  fast på bär som tex jordgubbar, himla gott det med. Gjorde 1,5 sats av detta recept då min pajform var större än 24 centimeter. Perfekt med lite vaniljglass  till eller lättvispad grädde. Och så har objektivet till min systemkamera slutat funka, mindre kul, så nu måste jag använda min gamla lilla kompaktkamera tills jag skaffat ett nytt objektiv. Frågan är bara vilket som är det bästa för min Canon Eos 500D. Tar ju mest kort på barnen och det jag bakar och lägger in i bloggen. 


Ananaspaj
 
Pajbotten:
150 g smör, smält

1 dl strösocker
3 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
 

Fyllning:
1 ägg
2 dl lättcrème fraiche 
1 dl socker
2 tsk vaniljsocker
1 stor burk krossad ananas, (tror min var på runt 435 gram, väl avrunnen, hällde min i en finmaskig sil och pressade ut vätska med en sked)

Så här gör du

  1. Sätt ugnen på 175°C.
  2. Blanda samman smör, socker, vetemjöl och bakpulver till en deg.
  3. Tryck ut i en smord pajform, ca 24 cm i diameter.
  4.  Rör ihop ägget, lättcrème fraiche, socker och vaniljsocker. 
  5. Blanda i väl avrunnen, krossad ananas. 
  6. Häll fyllningen i pajformen. 
  7. Grädda i mitten av ugnen i ca 30-40 minuter.
  8.  Servera pajen något avsvalnad med vaniljglass eller lättvispad grädde.

7 kommentarer:

  1. Ananaspaj är ju så gott, men det är länge sedan jag bakat den! Mums :)

    SvaraRadera
  2. Det är så fräscht och gott med ananspaj!!
    Vad tråkigt med objektivet, vi vill köpa ett större objektiv till vår kamera, vi har bara det som följde med när vi köpte det. Men det duger än så länge.

    SvaraRadera
  3. Klassiker :-)
    Många skriver så gott om canons 50mm objektiv, det verkar vara bra för mat foto och porträtt :-) Ska själv köpa ett 50mm till min nikon :-)

    SvaraRadera
  4. En klassiker- men det var alldeles för länge sen jag bakade ananaspaj .
    Det får bli snart igen... :-D

    Ha en riktigt fin onsdag

    / Jenny

    SvaraRadera
  5. Ja den är himla god :-) , ja objektivet ja, jag har haft det som följde med kameran, svårt att bestämma mig för vilket som blir bäst att köpa, 50 mm har jag hört är bra som du skriver Louise

    SvaraRadera
  6. Jag blev aldrig bekväm med mitt 50/1,8 objektiv även om det gav väldigt fina bilder.

    Det objektiv jag hade som standard var Canon 15-85/3,5-5,6 IS USM, http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=480141, som jag tyckte var toppen. Fungerade finfint till matfotograferingen och även att fota barn med.

    Lycka till med objektivköpet!

    SvaraRadera