söndag 7 oktober 2012

Äggost


Äggostform
Äggost är en himla god traditionell kalasrätt från Bohuslän  helt tokgott med björnbärsylt.Idag äts den oftast med just någon form av sylt och kanske lite lättvispad grädde, men förr var det även vanligt att det åt den som ett kväll eller frukostmål med sill, framförallt i Norra Bohuslän.Man sjuder sakta ägg, mjölk, filmjölk/gräddfil på svag värme tills den ystar sig och man får ha tålamod för det tar en stund. Sedan låter man den rinna av ett dygn i en speciell äggostform i plast som numera oftast finns på tex ICA eller så låter man den rinna av i en sil. De gamla formarna är gjorda av trä, vore himla kul att äga en sådan, får hålla utkik på loppisar.

Äggost
8 st ägg
3 dl vispgrädde
4 dl gräddfil
3 l mjölk
2-3 msk strösocker

Gör så här:
  1. Vispa ihop ägg, grädde och gräddfil i en stor tjock­bottnad kastrull. 
  2. Tillsätt mjölken och värm under omrörning tills blandningen skär sig (ystar sig) och vasslen börjar klarna något.. Detta kan ta en stund men var inte otålig och öka värmen.Jag brukar använda 2:an på spisplattan och röra om då och då.  Det får inte koka!
  3. Ta kastrullen från värmen och lägg på lock. Låt stå 10–15 min. 
  4. Ös upp ostmassan med hålslev i en äggostform eller en sil placerad över en bunke.
  5. Varva ostmassan med strösocker och pressa så det inte blir luftfickor och bubblor. 
  6. Täck med plast och ställ kallt minst 1 dygn.

12 kommentarer:

  1. Vilket spännande recept, något helt nytt för mig!

    SvaraRadera
  2. Detta har jag aldrig hört talas om, spännande!

    SvaraRadera
  3. Detta var nästan lite läskigt.. Igår när jag röjde i köksskåpen hittade jag nämligen min äggost form. Är lycklig ägare till en i trä <3. Tänkte att det var evigheter sedan jag gjorde äggost och var osäker på var mitt/mammas gamla recept fanns. Nu har jag ditt om det kniper och snart ska det bli Bohuslänsk äggost i Skåne ;). Kram o tack!

    SvaraRadera
  4. Hoppas du har tur och hittar en form i trä, man kan verkligen göra fina köksfynd på loppis och auktioner.

    SvaraRadera
  5. Så fin den är! Vad har den för konsistens, som fromage eller?

    SvaraRadera
  6. Jag har aldrig testat äggost. Jag undrar som Tina hur konsistensen är. De är alltid så fina.

    SvaraRadera
  7. Tack för era kommentarer Hovkonditorn och Amy.Mårtensson, älskar loppisar :-) Kaksmulan ja du är allt lycklig som är ägare till en i trä :-) , Tina och Remsan, tycker konsistensen påminner om Mannakvikk, ni vet den som finns i 1 liters förpackningar i kyldisken, lite grynigare, ja så smakar den mycket ägg, så himla gott.

    SvaraRadera
  8. Jag har aldrig ätit äggost, kände knappt till den förrän jag såg den på halv åtta hos mig. Men jag är grymt sugen på att provsmaka, så jag får väl göra en (i vanlig sockerkaksform) Smakar den som en äggig, grynig mannakvikk så är den helt i min smak :)

    SvaraRadera
  9. visst är det gott! Min pappa har gjort äggostformar i trä i hela mitt liv och ställt ut dem i new york och Tokyo. Jag är liksom uppväxt på äggost och hjälpt mamma göra 100-tals som förtag och affärer har bjudit på på mässor och liknande :)

    SvaraRadera
  10. Jag ska prata emd svärmor så ska jag fixa ett liknande recept till dig på sötost från hållnäs-trakten. OBS!! Svärmors egna recept och inte de receptn man googlar efter.... ;)mail mig om jag glömmer det... diddiaskog@gmail.com

    SvaraRadera
  11. Casmilla: Så gott och Karin, oj vad kul, de i trä är så fina

    Låter intressant, vill gärna ha receptet på sötosten

    SvaraRadera
  12. Hej, jag undrar om någon har provat vegansk äggost.
    Jag vill gärna ha några tips, tack

    SvaraRadera