onsdag 27 juni 2012

Fluffig frusen polkagrispaj


Blir inte alls så mycket bakande just nu, har tappat sugen lite därför blir det inte så mycket inlägg just nu, sedan så kan jag ju inte baka bara för att ha något att lägga in i bloggen, det skall ju ätas upp också J, funderar ibland på att starta en matblogg istället, fast det är så svårt att fotografera mat tycker jag, så att det ser gott ut menar jag och då funderar jag ju på om jag isåfall skall starta en helt ny blogg, där jag blandar mat och bakning . Och då dyker nästa problem upp J, vilken bloggportal skall jag välja denna gång.

En gammal favorit är fluffig frusen polkagrispaj. Så himla söt och god, ja helt toksöt är den, inget för den som är känslig för allt för söta bakverk Ja det kan ju inte bli annat än galet söt när botten består av smulade chokladkakor med chokladbitar i, sedan ovanpå det en härlig kräm bestående av grädde, marshmallowsfluff och polkagrisar. Och ovanpå det en smarrig chokladsås som smakade som chokladkola :-). Receptet på polkagrispajen hittade jag i den underbara boken Vinterns söta av systrarna Eisenman, jag har alla deras bakböcker, de är så bra, så mycket smarriga recept i deras böcker.

Pajdeg:
20 småkakor med smak av choklad
2 msk kakao
25 g smält smör

1.       Kör kakor, kakao och smör i en matberedare.
2.       Tryck ut smulblandningen i en pajform med höga löstagbara kanter.
3.       Ställ in i frysen.

Fyllning:
5 dl vispgrädde
1 burk marshmallowfluff
några droppar pepparmyntsolja
några droppar röd karamellfärg
1 dl polkagrisar + några till dekorering

1.       Vispa grädden och blanda försiktigt med marshmallowfluff och några droppar pepparmyntsolja efter smak. Lägg ungefär en tredjedel av krämen i en separat skål och ställ åt sidan.
2.       Krossa polkagrisarna i mortel. Jag mixade mina i min mixer till de nästan blev till ett pulver, ville inte ha förstora bitar i för att skona tänderna :-) Blanda ner i den större mängden kräm.
3.       Ta ut pajformen ur frysen och bred ut krämen i pajskalet.
4.       Ta resterande kräm och blanda i några droppar karamellfärg.
5.       Klicka ut den röda krämen över den vita i formen.
6.       Gör ett virvlande mönster i krämen med en kniv.
7.       Ställ in pajen i frysen i minst 5 timmar.
8.       Ta fram den 10-15 minuter innan den ska serveras.
9.       Dekorera med polkagrisar och häll över lite chokladsås när du serverar bitarna.


Chokladsås:
125 g mörk choklad
75 g smör
½ dl strösocker
½ dl sirap
1 nypa salt
½ dl vatten


Chokladsåsen
1.       Blanda ihop ingredienserna till chokladsåsen i en kastrull.
2.       Koka upp och rör tills all choklad har smält. Låt småsjuda i ca 10 minuter eller tills såsen blivit tjock och glansig.
3.       Servera såsen varm eller kall till pajen. 

16 kommentarer:

  1. Tror inte du hade haft några problem med att få mat att se bra ut på bild, tycker att du ska köra på en blandad blogg om du känner för det. Prova och se, tycker du inte det känns bra så fortsätt som du gjort nu. Vi skulle tycka det var spännande att både få se maten och de jättefina bakverken du gör.
    Denna både ser ut att vara och låter så god:)

    Lycka till med vad du än bestämmer att göra

    SvaraRadera
  2. Ser mycket god ut och härlig färg! Testa på en blandning av mat och bakning!

    SvaraRadera
  3. Det där ser gott ut! Polkagris är ju så gott! En blandning mellan mat och bak funkar bra tycker jag!

    SvaraRadera
  4. Åh det här måste jag testa, älskar polkagris :)

    SvaraRadera
  5. Visst kan det bli så att man tappar sugen ibland, det är inte alltid lätt att kombinera bloggandet med allt annat i livet! Att blanda mat och bak är en superbra idé, tror inte alls att du kommer få svårt att ta bra bilder! Polkagrispajen ser och låter hur härlig ut som helst, och jag är inte jätteförtjust i polkagris som det är! Så här? Helt klart mer lockande :D

    SvaraRadera
  6. oj vilka konstiga bokstäver de är i receptet.har oxå funderat på att ha en bak/matblogg men samma dilemma som du har,svårt o fota snyggt.har hört mycket gott om wordpress o tydligen har många stora bloggare den portalen.
    låter riktigt gott,älskar polka speciellt från gränna

    SvaraRadera
  7. Tack för era kommentarer, ja det blir nog en kombinerad mat/bakblogg ändå, den får komma igång när lusten att blogga infinner sig igen :-)

    SvaraRadera
  8. Åh nej.. du får inte tappa sugen! =)
    Detta är en av mina favorit bak-bloggar! Kollar varje dag.
    Mycket gottis, precis som jag gillar!

    Hoppas du trycker många såna recept ändå, även om du styr kosan mot mat
    (varför man nu ska äta mat, när man kan äta bakverk.. =)
    Kram från Ida, trogen läsare.

    SvaraRadera
  9. Tack för påminnelsen om denna goda paj! Gjorde den förra sommaren. Polkagris är himla gott i bakverk, testa att ha i det i klassiska havrekakor! Riktigt gott tycker jag. :)

    SvaraRadera