onsdag 20 juni 2012

Odenselängd


Odenseläng är en riktigt tokgod mumsbit, den spröda kakan smälter i munnen och ihop med marsipanfyllningen blir det riktigt mumsigt. En riktigt härlig sommarkaka/bulle. Det är som en wienerdeg i smaken

Odenselängd
5 dl vetemjöl
200 g smör
2 msk strösocker
2 ägg
50 g jäst

Fyllning:
150 g marsipan eller mandelmassa
1 dl strösocker
100 g smör (rumsvarmt)

Garnering:
ägg (uppvispat)
mandelspån
pärlsocker

Gör så här:
1. Häll alla ingredienser i matberedarens skål.
2. Smör och jäst delas först i mindre delar
3. Kör till en jämn deg. Låt degen vila ca 15 minuter.
4. Gör fyllningen under tiden.
5. Riv marsipan och rör med socker och smör till en jämn smet. Eller kör i en mixer.
6. Ta upp degen på mjölat bord. Knåda den lätt och dela i tre delar.
7. Kavla ut varje del till en rektangel, ca 20x35 cm.
8. Lägg fyllningen som en sträng längs mitten av varje degplatta. Den skall uppta ca en tredjedel.
9. Vik sedan sidorna över fyllningen.
10. Lägg längderna på bakplåtspappersklädd plåt.
11. Täck med bakduk och låt jäsa ca 40 minuter. Sätt ugnen på 250°.
12. Pensla längderna med ägg.
13. Strö över mandelspån och pärlsocker.
14. Sätt in plåten mitt i ugnen och sänk temperaturen till 200 grader.
15. Grädda ca 20 minuter.
16. Låt längderna svalna och skär sedan i bitar.


6 kommentarer:

  1. Härliga resept du har :P
    Följer ditt blogg från Finland. I det här reseptet, häller du i degens alla ingredienser samtidigt, kall mjölk? Måste pröva detta. låter väldigt gott :P

    SvaraRadera
  2. Jag satt precis och längtade efter något sött. Guudars va jag blev sugen när jag såg detta recept. Det ska jag göra i morgon. fy va gott!!!
    Trevlig midsommar!!
    kram
    fia

    SvaraRadera
  3. En riktig kafferepskaka, så härligt!

    Glad midsommar!

    SvaraRadera
  4. Och jag som älskar att baka kransar! Men det blir samma krans varje gång så tack för inspiration till lite omväxling!

    SvaraRadera