lördag 16 juni 2012

Nougatmuffins


Bakade lite muffins till barnen igår. Hade guldnougat liggande hemma som snart passerar bäst före datum, tror jag köpte dom för att göra julgodis, men de blev visst liggande i skafferiet istället, då jag inte gillar att äta guldnougat som de är så hamnade de i muffinsmeten istället, så mycket godare J. Dekorerade de även med lite chokladglasyr och dekorationsfigurer.Minns inte vilket recept jag använde för glasyren, tror jag tog lika delar vispgrädde och choklad och någon msk smör.

Nougatmuffins
12 stycken, stora

3 ägg
2, 5 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
100 g smör
1 dl mjölk
3,5 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 nypa salt
Skal och saft av 1 citron
Guldnougat, minns inte om jag tog 2 eller 3 stycken, tror jag tog 3 och delade varje bit i 4 delar.

Gör så här
  1. Vispa ägg, socker och vaniljsocker vitt och riktigt pösigt. 
  2. Smält smöret, häll i mjölken och blanda det med äggsmeten. 
  3. Blanda mjöl, bakpulver och salt och vänd försiktigt ner det i smeten. 
  4. Blanda i rivet skal och saft av citronen. 
  5. Placera ut pappersformar i en muffinsplåt och fyll formarna till 2/3 med smet.Dela nougaten i mindre bitar och fördela en bit i varje form.  
  6. Grädda mitt i ugnen, 175 grader, ca 15 minuter.
  7. låt svalna under bakduk. Dekorera gärna med valfri glasyr och dekorationer.

4 kommentarer:

  1. Så fina och nougat i låter mycket gott. Ja, tur att man har skafferirensning emellanåt så inget ligger och blir gammalt...

    SvaraRadera
  2. Wow, de ser riktigt goda ut, och att det är nougat i dem gör ju allting bara bättre <3 Söta små figurer du dekorerade med :D

    SvaraRadera