torsdag 14 juni 2012

Havredrömmar

Ja jag har fortsatt min bakning av drömmar :-) denna gång blev det havredrömmar, lika tokgott det. Himla gott att doppa i choklad. Ja nu har vi lite småkakor i frysen igen till sommarens utflykter. Blev himla sugen på dubbla havreflarn med banangrädde nu:-) något jag åt som barn. Måste bara hitta ett bra recept som ger tunna, knapriga havreflarn, inte lite mjuk-sega. Ja och nu så vill jag ha lite sommarvärme också, usch så tråkigt väder det varit idag, har haft på mig jacka och tycker synd om skolbarnen som hade avslutning idag. 4-åringens vårfest fick hållas inomhus pga regn, ni kan tänka att det blev livat med alla barn, blir ju en hel del med alla syskon,  föräldrar och släktingar :-) , på 2-åringens vårfest hade vi tur och solen dök upp och det blev riktigt varmt och skönt så att den kunde hållas utomhus.

Havredrömmar
Ca 25 stycken

200 gram smör, rumsvarmt
5dl Havregryn
2,5 dl socker
1,75dl vetemjöl
1 tsk hjortronsalt

Gör så här:
  1. Sätt ugnen på 175grader. 
  2. Jag körde alla ingredienser i min köksmaskin med tillhörande beaterblade, men det funkar lika fint med elvispen.
  3. Forma små kulor som du lägger på bakplåtspapperklädd plåt, platta till dom något
  4. Grädda mitt i ugnen i ca 15-20 minuter.  Låt svalna på plåten. 

5 kommentarer:

  1. Själv älskar jag dom sega havreflarnen:) min mamma gjorde ofta såna med choklad emellan, mums!

    SvaraRadera
  2. Vilka drömmar :) Ser mycket goda ut!

    SvaraRadera
  3. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  4. här är ett recept som ger tunna och krispiga havreflarn :)
    http://sockerlivet.blogspot.se/2012/02/havreflarn.html
    värt att testa iaf ;)

    SvaraRadera
  5. Matilda. skall testa dom , de jag gjorde sist blev tyvärr mjuka

    SvaraRadera