söndag 10 juni 2012

Kokosdrömmar


Drömmar är en av mina absoluta favoriter när det gäller småkakor, här testade jag en variant med kokos i, de blev himla möra och goda. Men när jag gjorde helt enligt receptet fick jag en smulig deg som inte gick att rulla till runda bollar, inte flöt de ut som de skulle under gräddningen så därför hällde jag i lite mer rapsolja tills degen gick att rulla. Då blev de precis som drömmar skall vara, tokgoda

Kokosdrömmar
25 stycken

50 g smör
1 1/2 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
1/2 dl mat- eller rapsolja, jag tog mera
2 dl kokos
1 1/2 dl vetemjöl
1/2 tsk hjorthornssalt

Gör så här
  1. Sätt ugnen på 150°C.
  2. Rör matfett, rörsocker och vanilj smidigt. 
  3. Tillsätt oljan lite i taget under, vispa tills du får en ljus, vitt smet.
  4. Rör ner kokos och mjölet blandat med hjorthornssalt.
  5. Rulla degen till runda bollar och lägg på plåtar med bakplåtspapper.
  6. Grädda mitt i ugnen ca 15-20 minuter.Jag gräddade 20 minuter och de sista 5 minuterna så lätt jag ugnsluckan stå på glänt för att vädra ut lukten av hjorthornsalt.
  7.  Låt drömmarna kallna på plåten.

6 kommentarer:

  1. Drömmar, det är barndomsminnen för Håkan vars farmor alltid hade det hemma.

    SvaraRadera
  2. Så goda! De ser så spröda ut!

    SvaraRadera
  3. Kokos är ju en favorit. Kan tänka mig att de blev riktigt goda! / Emma

    SvaraRadera
  4. Drömmar är en favorit småkaka för mig också! Såå möra och goda, smälter i munnen verkligen!:D Gott med kokos i också!

    SvaraRadera
  5. Alltid kul att göra varianter på favoriterna. Chokladdrömmar är en riktig hit också tycker jag!

    SvaraRadera
  6. Åh det är såå gott med drömmar! Var alltför länge sedan jag åt det sist... Får ta och göra en sats snart :)

    SvaraRadera