onsdag 11 april 2012

Nytorgslimpa


Jag paxade en av surdegarna i världens första digitala surdegsbrev, himla kul grej liksom, fick hem torkad surdeg från Jennie "kalasgott" Benjaminsson som jag nu fått liv i. Meningen är att man skall kunna se sin surdegs ursprung föröka sig på nätet och förhoppningsvis kommer surdegsträdet växa och bli stort. För första gången i världshistorien skall man kunna baka och bjuda på bröd som är kusiner med vänner och bekantas bröd. Och dessutom släkt med Jennie "Kalasgott" Benjaminssons eller bageriet Urban Delis proffsdegar  Alla surdegar från Jennie och Urban  är redan paxade  men inne på surdegsförmedlingen finns de personer som  delar med sig av sin surdeg. Har själv tänkt göra det, skall första bara öka och mata min surdeg för att sedan torka den. Blir lättare att skicka den då. Kommer lägga in mig på surdegsförmedlingen så fort detta är gjort.


Bakade bröd i helgen efter det medföljande receptet som jag fick med min torkade surdeg. Ett vitt bröd som är lika gott nybakat som att rosta som frukostmacka nästa dag.


Nytorgslimpa
 2 stycken



330 ml kallt vatten
530 g vetemjöl special
13 g salt
230 g vetesurdeg
6-7 g jäst

Dag 1
  1. Blanda alla ingredienser utom saltet i en bunke.
  2. Knåda degen i en degblandare eller med degkrokar i ca 20 minuter.
  3. Tillsätt saltet och knåda ytterligare i fem min. Degen kommer att vara ganska lös.
  4. Lägg plast eller en handduk över degen och låt jäsa ca en timme i rumstemperatur.
  5. Stjälp upp degen på ett mjölat bord och dela den i två lika stora delar.
  6. Rulla degen till två runda bollar och låt ligga under handduken i ca 30 minuter till.
  7. Forma två limpor och lägg i varsin mjölad brödform och sätt in dem i kylen över natten.

DAG 2
  1. Ta ut bröden ur kylen och låt jäsa i rumstemperatur i ca 1,5 timme. Spraya lite vatten på då och då så att degarna inte torkar.
  2. Sätt ugnen på 250 grader. När temperaturen uppnått 250 sätts bröden in. 
  3. Häll 1/2 dl vatten i botten av ugnen för att få ånga. Sänk temperaturen till 230 grader.
  4.  Baka i ca 35 minuter eller tills innertemperaturen uppnått 95 grader.
  5. Låt svalna på galler utan bakduk.

8 kommentarer:

  1. Herrejösses, tänk vad de kan hitta på! En förmedling som med all säkerhet inte kommer att använda oss av... Vilken kul idé och vilken affärsidé:)
    Lycka till med dina insättningar!

    SvaraRadera
  2. Vilken bra idè! Särskilt nu när alla vill baka surdegsbröd, men många tycker det är svårt att både starta och hålla liv i en surdeg.
    Brödet ser supergott ut!

    SvaraRadera
  3. Det här var ju intressant! Visste inte att man kan torka surdeg :)

    SvaraRadera
  4. Jag paxade oxå en deg som jag håller på att mata för fullt. Blir kanske bak till helgen. Du kan väl berätta hur man "torkar" surdegen? Jag är inte människa till att lista ut det själv, hi!

    SvaraRadera
  5. Hej! Jag skall tjata lite om tårta här mitt i surdegen ;)
    Tänkte fylla en tårta med bananmousse och chokladfluff. Skulle du göra det samma dag eller fylla tårtan dagen före å ha den i kylskåpet? (helst skulle jag ju göra den dagen före, men inte om det blir sämre resultat...) Jättetacksam för svar :) H. Anna

    SvaraRadera
  6. Jag har många gånger gjort tårtan dagen innan, fyllt den och sedan plastat in den, blir lika gott ändå, kan ibland till och med bli saftigare då

    SvaraRadera
  7. Så lustigt, hade ingen aning om att det fanns en surdegsförmedling eller ens att det gick att torka surdeg... Där ser man!

    SvaraRadera
  8. Häftigt! Ditt bröd ser riktigt gott ut! :)

    SvaraRadera