onsdag 25 april 2012

Kokossockerkaka


    
En härligt saftig sockerkaka med kokos i, en av mina favoriter :-), kanske beror det på att jag älskar kakor med kokos i :-D


Kokossockerkaka
150 g smör
100 g kall mjölk
250 g strösocker
3 ägg
90 g vetemjöl
10 g bakpulver
10 g vaniljsocker
150 gram riven kokos

Gör så här:
  1. Smält smöret och blanda ner mjölken.
  2. Vispa socker och ägg pösigt och vitt.
  3. Tillsätt mjölkblandningen under omrörning.
  4. Blanda mjöl, bakpulver ,kokos och vaniljsocker i en separat bunke.
  5. Vänd ner mjölblandningen i äggsmeten. Rör inte för mycket.
  6. Smöra och bröa eller mjöla en sockerkaksform, ca 1 1/2 liter.
  7. Häll i smeten och grädda kakan i 175 graders ugnsvärme i nedre delen av ugnen i ca 45 minuter.
  8. Kakan ska vara torr inuti när den är färdig, känn efter med en sticka.
  9. Låt kakan stå några minuter. Vänd sedan upp den på ett fat eller en skärbräda, men låt den svalna under formen.

5 kommentarer:

  1. Mums det har du helt rätt i kokos är gott! Denna kakan ska jag absolut baka, apelsinglasyr popade upp i huvudet, borde bli urgott till. Hoppas du gillade ditt förkläde?

    SvaraRadera
  2. Kokos är bara så gott! Kolla in mitt inlägg, som heter Påskkavalkad. Där finns ett recept på kokospannacotta - det tror jag att du hade gillat! :)

    SvaraRadera
  3. Åh, jag gillar verkligen kokos också!

    SvaraRadera
  4. Här finns en till som älskar kokos! Gärna i kombination med choklad :)

    SvaraRadera