tisdag 17 april 2012

Twixkakor

Bakade dessa supersmarriga kakor till sonens 2-årskalas, påminner lite om Raider/Twix, helt enkelt supergott  och sött :-). receptet kommer från Jennys Matblogg. De består av en mördegsbotten med mjuk härlig kolafyllning på och täckt med mjölkchoklad, ja små godiskakor helt enkelt. 

Ttwixkakor

Botten:
4 dl vetemjöl, jag tog lite mindre mjöl
1/2 dl strösocker
125 gram rumstempurerat smör

 Kola:
175 gram smör
2 dl socker
3 dl grädde
1/2 dl ljus  sirap  

Garnering:
200 gram mjölkchoklad

Gör så här:
  1. Ställ ugnen på 175 grader.
  2. Blanda ihop samtliga ingredienser till botten. Tryck sedan ut degen i en ugnsform på ca 20x30cm, jag klädde min med bakplåtspapperoch grädda i ca 20 minuter.
  3. Blanda alla ingredienser till kolan i en stor kastrull. Och låt koka i ca 40- 50 minuter på låg värme.  Gör kulprovet för att se när kolan är färdig, den ska bli lagom seg . Min var uppe i 121 grader efter 45 minuter och då blev den lagom seg även sedan när jag lagt på den på kakan och förvarat den i kylskåpet. Bred sedan ut kolan över kakbotten. Låt stå kallt. 
  4. Smält  mjölkchokladen över ett vattenbad eller i mikrovågsugnen bre sedan ut detta över kolafyllningen
  5. Låt stå svalt.

18 kommentarer:

  1. De där låter farligt goda! Får bli Lördagsgodis tror jag. Hoppas du gillade ditt förkläde!

    SvaraRadera
  2. Ja, de ser så jättegoda ut! Måste prova göra dem nåt tag.

    SvaraRadera
  3. Ser mums ut och verkar vara enkla att göra :) Toppenrecept!!

    SvaraRadera
  4. åh dessa är så goda,älskar twix,mums

    SvaraRadera
  5. Ja tack, tar gärna en bit! Eller två.. :)
    Ser verkligen supergott ut! :)

    SvaraRadera
  6. De ser jättegoda ut :)
    Jag måste göra såna nån gång :)

    SvaraRadera
  7. Har spanat på dessa kakor tidigare, inte kommit till skott och bakat några. Låter så sjukt goda.
    Hoppas ni får en fin helg!

    SvaraRadera
  8. ooo ett recept jag bara måste ta mig med....

    SvaraRadera
  9. Tack för era svar, de är supergoda, har lagt en del i frysen att spara när jag blir lite sugen på söt :-)

    SvaraRadera
  10. Hur många bitar blir det ? :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. det blir nog runt 20 stycken eller mer beroende på hur stora man gör dom

      Radera
  11. Hej.
    Jag gjorde dessa i måndags, tog med till jobbet. De älska dom, supersmarriga. Blir många fler bak av dessa!!
    Dessutom ville alla ha receptet!

    SvaraRadera