tisdag 3 april 2012

Muscovadoglass med hasselnötter och kolasås

Ja lika tokgott som det låter :-), ja och det är ju snart glassäsong så det är allt dags att sätta igång glassmaskinen igen :-). Det fins två olika sorters muscovadosocker och det ljusa sockret påminner lite om smörkola och det mörka har ett drag av lakrits, jag använde mörkt socker.

Muscovadoglass
3  dl vispgrädde
3 dl mjölk 3 %
6 äggulor
1-1,5 dl  muscovadosocker
1 msk glukos
50 gram hackade hasselnötter
1 burk kondenserad mjölk, den sötade varianten, fast det går inte åt hela burken.
 
Gör så här:
  1.  Börja med att göra kolasåsen. Ta bort etiketten från burken och lägg ner burken i en kastrull. Fyll på med vatten så att det täcker hela burken och koka burken under 1,5 timmar. Se till att burken hela tiden är täckt med vatten för annars kan den sprängas. Efter 1,5 timmar har du en härlig kolasås som du låter bli helt kallt, jag kylde min i kallt vattenbad.
  2. Häll i vispgrädde, mjölk och ev glukos i en kastrull. Låt detta koka upp och ställ det åt sidan.
  3. Vispa ägg och socker fluffigt
  4. Tillsätt gräddmjölken till äggsmeten under vispning.
  5. Häll tillbaka glassmeten i kastrullen och värm detta på svag värme tills det börjar tjockna och glassmeten når strax under kokpunkt, dvs 85 grader, det får inte koka.
  6. Kyl glassmeten i vattenbad och ställ därefter in den i kylskåpet så att den blir helt kall, gärna över natten.
  7. Följ instruktionerna för din glassmaskin. Varva sedan glassmet, hackade nötter occh kolasås i en frystålig form och  ställ in den i frysen några timmar.

16 kommentarer:

  1. Ser riktigt smarrigt ut! Och vilken portion! Jösses;)

    SvaraRadera
  2. Glassen låter god och jag hade tackat ja till den portionen :)

    SvaraRadera
  3. Ser lika gott ut som det låter!

    SvaraRadera
  4. Vad sugen man blir på glass nu så här på morgonkvisten!! Låter farligt gott!!

    SvaraRadera
  5. Åh, galet gott ser det ut att vara!! Med tanke på vad min blogg heter borde jag verkligen plocka fram glassmaskinen. Ska försöka ta tag i det efter påsk här nu!

    SvaraRadera
  6. Jag har inte testat så mycket med muscovadosocker ännu, men jag gillar verkligen smaken på det mörka. Denna glass måste vara grymt god.

    SvaraRadera
  7. Ser supergott ut. Något jag verkligen ska testa!Har själv en matlagningsblogg där jag vill ge inspiration :)
    Kolla gärna in min blogg emmakullberg.blogspot.com

    SvaraRadera
  8. Måste absolut provas! Glass på palmsocker kunde också vara värt ett försök!

    SvaraRadera
  9. Vilken trevlig blog! Så många recept som ser speciella och väldigt goda ut. Mums!

    SvaraRadera
  10. Mums, synd att jag inte har en glassmaskin....

    SvaraRadera
  11. så gott,nu blev man frestad här igen.japp snart blir de o äta massa glass,och ja skulle inte tacka nej till den portionen,men så älskar ja ju oxå glass

    SvaraRadera
  12. Hej, jag är på G att bli med en glassmaskin (OBH Nordicas lilla fina blåa) och undrar vilken maskin är det du har? Du är min glassguru och jag kommer att följa dina recept tills jag är lite van vid hur maskinen fungerar. Tror du att dina recept är anpassade till en sådan liten maskin? Den har visserligen två skålar, men det låter som om dina recept är anpassade till lite större maskin eller har jag fel?
    Hälsningar Nadja

    SvaraRadera
  13. Nadja: En glassmaskin är en himla bra investering enligt mig :-), jag har en från Philips och den gör runt 0,8-1 liter glass,himla nöjd med den, men är det inte 2 skålar i OBH Nordicas, då kan man ju dela upp glassmeten i båda skålarna. Eller kanske halvera glassrecepten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för ditt svar, då vet jag. Nu ska vi se vilket recept jag först jag provalaga...

      Radera