tisdag 27 mars 2012

Surdegsfrallor på Kronjäst vetesurdeg

Provade ju kronjäst rågsurdeg för ett tag sedan och nu testade jag deras vetesurdeg, burken kostade runt 17 kronor och luktade inte fullt lika surt som rågsurdegen. Bakade frallor av det istället för limpor elle baugetter. Det blev goda frallor, lite syrliga, men inte lika syrliga som rågsurdegsbaugetterna, bakade de på en baksten vilket gör att de får en liten frasigare yta, reste sig fint i ugnen och var mjuka och saftiga inuti, ja mycket goda men jag föredrar dock min egna hemmagjorda surdeg. 

Surdegsfrallor på vetesurdeg
16 stycken

1 burk (150 g) Bagarens Vetesurdeg
½ pkt (25 g) Färsk KronJäst för matbröd
5 dl (500 g) Vatten, kallt
13,5 dl (800 g) Vetemjöl special
3 tsk (20 g) Salt
1 msk (20 g) Oliv- eller rapsolja

Gör så här:
  1. Skaka burken (vrid av locket) och rör ihop surdegen med jäst och vatten.
  2.  Tillsätt alla ingredienser utom saltet.
  3. Knåda till en elastisk och smidig deg, ca 10 min i maskin eller 15 min för hand. Häll i saltet i slutet av knådningen. Degen får vara lös, men inte kladdig. 
  4. Forma degen jämn och fin. 
  5. Låt jäsa till dubbel storlek i bunke täckt med plast i minst 2 timmar.
  6. Häll upp degen på bordet, arbeta så lite som möjligt med degen. Dela i 2–3 bitar (bröd), 16 frallor eller 4 bitar (baguetter) och rulla varsamt ut i önskvärd längd. När jg gjorde frallor så delade jag bara degen i 16 bitar och la på bakplåtspapper, formade de inte, allt för att behålla luften i degen. Sikta därefter lite mjöl över bröden.
  7. Lägg bröden på plåt och täck med plast. Låt jäsa ca 1 timme.
  8. Sätt ugnen på 260°C i lagom tid innan gräddningen och sätt samtidigt in en form med ½ liter vatten i ugnen.
  9. Gör 2–3 snitt över bröden om du gör baugetter eller limpor, behövs inte om du gör frallor  precis innan plåten sätts in i ugnen, sänk temperaturen till 220°C. Grädda mitt i ugnen tills bröden fått fin färg, ca 25 min. Låt svalna på galler

6 kommentarer:

  1. Är så sugen på att testa men de hade inte surdegen i min butik. (Men de lovade att titta på det och försöka ta in)Ser så gott ut!!

    SvaraRadera
  2. Hej! Jag testade oxå den och tycker absolut att min egna blir bättre men denna funkar lixom ok oxå. Hmm för dem som inte kan eller vill göra en surdeg kan ju med hjälp av denna enkla surdeg få ett helt OK bröd!
    KRAM

    SvaraRadera
  3. Har inte lyckats med någon egen surdeg och blev lite sugen på att testa. Tyckte dock det var lite dyrt plus att man även behöver vanlig jäst. Njäää....

    SvaraRadera
  4. åh va goda dom såg ut !! jag har kikat på den där jästen, men inte kommit till skott att testa den än..
    Ha en skön dag !

    SvaraRadera
  5. Aa, så det var så man skulle använda de där burkarna. Har undrat!

    SvaraRadera