fredag 16 mars 2012

Rispannkakor

Ofta blir det ju ris över efter middagen, här är ett perfekt sätt att ta tillvara på det samtidigt som man får lite mer matiga pannkakor, himla gott med grädde och sylt  :-). gick även hem hos barnen.

Rispannkakor
1 ägg
2 dl mjölk
1 dl vetemjöl
3 dl kokt kallt ris
1/2 tsk salt
1 tsk vaniljsocker

Gör så här:

  1. Vispa ihop ägg, mjölk och mjöl till en smet.
  2. Häll i riset och tillsätt salt och vaniljsocker. Blanda till en jämn smet.
  3. Stek små pannkakor eller plättar i lite smör. Glöm inte röra i bunken mellan varje stekomgång, riset sjunker fort till botten.
  4. Servera med tex sylt och grädde, eller varför inte glass, vaniljkesella eller keso.

8 kommentarer:

  1. Det här låter intressant. Har inte tänkt på att man kan använda ris till pannkakor, fiffigt :)

    SvaraRadera
  2. Vilket bra tips!! Jag får väldigt ofta ris över som jag sparar men sen blir gammalt i kylen.
    Hoppas du får en trevlig helg!!

    SvaraRadera
  3. Vilket underbart tips! Min dotter skulle kunna leva på pannkakor så kul att kunna göra dem lite matigare. Tack så mycket :-)

    SvaraRadera
  4. Eller så har man hund!
    Alltså, en labrador som äter allt :-)

    SvaraRadera
  5. Tack för era kommentarer, ja det är perfekt att få användning för överblivet ris och gott blev det med :-)

    SvaraRadera
  6. Tack för tipset!! Det ska jag prova!!!

    SvaraRadera
  7. Ris i pannkakor?!? Låter ju helt tokigt, men bara för att det kommer från dig skulle jag nog våga testa om det blir ris över en dag.

    SvaraRadera