måndag 5 mars 2012

Brödkakor

Älskar  brödkakor som man kan köpa i affären och vad passar då inte bättre än att baka lite egna :-), lika tokgoda ljumna som kalla. Brukar frysa in de som jag inte skall äta de närmaste två dagarna. Ett lätt och enkelt bröd att göra. Kommer bli en del brödbak under veckan för att fylla på frysen, får se till att färska upp surdegarna lite.

Brödkakor
4 stycken

25 g jäst
1 l mjölk
0,5 msk salt
10 dl grahamsmjöl (600 gram)
12 dl vetemjöl (700 gram), jag tog special
50 g smör, smält, fast jag tog rumsvarmt

Gör så här:
  1. Sätt ugnen på 275°. Värm mjölken till 37°. Smula jästen och rör ut den i lite av mjölken. 
  2. Tillsätt salt och resten av mjölken.
  3. Arbeta in mjölet till en ganska lös deg. 
  4. Tillsätt smöret. 
  5. Låt degen jäsa under bakduk till dubbel storlek, ca 30 min.
  6. Baka ut kakorna, nagga med gaffel. Den som vill gör ett 3–4 cm runt hål mitt i bröden med en utstickare. 
  7. Låt dem jäsa igen under bakduk 30 min eller längre.
  8.  Grädda (två bröd åt gången) 12–15 min i nedre delen av ugnen. Om du gör hål i kakorna blir gräddningstiden något kortare.

6 kommentarer:

  1. Mmmm va gott!! Jag behövde en ny inspiration i brödrecept!
    kram fia

    SvaraRadera
  2. Mums så goda de ser ut o vara :)

    SvaraRadera
  3. Så gott och jag skulle gärna smaka :)

    SvaraRadera
  4. Aldrig hört talas om brödkakor men gott ser det ut och va

    SvaraRadera
  5. Idag gjorde jag dina brödkakor. Mina blev jättestora och inte alls så mjöliga som dina ser ut på din bild men de var goda. Känns ju nyttiga också :))
    Jag länkade till din sida - Hoppas det är okej?!
    kram
    Fia

    SvaraRadera
  6. Det ser riktigt gott ut! Fin bild också =)

    SvaraRadera