söndag 18 mars 2012

Kanelbullar

Testade ett nytt recept på kanelbullar idag som jag hittade i ett nummer av Mitt Kök, det kommer från bagarlandslaget och skal egentligen även innehålla äppelbitar i fyllningen men då jag vet att sambon föredrar "vanliga" kanelbullar fick de bli sådana :-) och kanelbullar är ju bara så tokgott. Blev en bra och lättarbetad deg som jäste fint och gav goda kanelbullar.

Kanelbullar


Vetedeg:
5 dl standardmjölk
50 gram jäst
200 gram socker
200 gram smör, rumstempererat
1,2 kg vetemjöl
10 gram grovmald kardemumma
10 gram havssalt

Gör så här:

  1. Lös upp jästen i lite av mjölken och tillsätt sedan övriga ingredienser. Arbeta till en smidig deg, ca 20 minuter i köksmaskinen.
  2. Låt jäsa i degbunken under bakduk i ca 60 minuter. Stod att man skulle lägga degen på en plåt, platta ut den, plasta in den och ställa den på kylning. hur länge stod inte.Men jag jäste i rumstemperatur. 
Fyllning:
250 gram smör, rumstempererat
200 gram socker
30 gram kanel

Gör så här:
  1. Blanda kanel och socker.
  2. Tillsätt smör och blanda till bredbar konsistens.
  3. Kavla ut degen till en rektangel, jag delade min i två delar.
  4. Bred ut fyllningen så att den täcker hela degen. Om man vill kan man nu strö övre äppelbitar, ca 1x1 cm stora, då går det åt ca 4 äpplen.
  5. Rulla ihop degen och skär upp i lagom stora bitar.
  6. Lägg på plåt täckt med bakplåtspapper eller lägg i bullformar.
  7. Lägg på fuktig bakduk och låt jäsa i rumstemperatur i ca 1 1/2 timme eller till dubbel storlek.
  8. Pensla bullarna med ägg och strö över pärlsocker.
  9. Grädda mitt i ugnen i 200 grader i ca 12-14 minuter.

3 kommentarer:

  1. Jag ska lätt baka kanelisar i veckan! Kram Fia

    SvaraRadera
  2. Mmmm, det är ju bara så gott med kanelbullar!!! :o)

    SvaraRadera