måndag 12 mars 2012

Baguetter på Kronjäst rågsurdeg


Kronjäst har ju kommit med färsk surdeg på burk och torkad surdeg, ville självklart testa detta trots att jag har mina egna surdegar i kylen. Köpte färsk rågsurdeg, tror den kostade 24 kronor. Öppnade burken och lukten var väldigt starkt, luktade som om surdegen blivit alldeles för sur. Smaka det vågade jag inte :-). Ja testade receptet som stod på burken och det jäste som det skulle, tror jag det när man måste tillsätta 25 gram färsk kronjäst. Brödet var det absolut inget fel på, god syrlig smak, mjuk och saftig inuti och härligt frasig yta. Fast nu gjorde jag min på baksten, kastade vatten i en plåt på botten vid gräddning samt en baguetteplåt, det hjälper till att få dom frasiga. Färdig surdeg är ju bra för den som vill testa på att baka med surdeg men inte orkar göra en egen eller för de som väldigt sällan bakar med surdeg. Själv föredrar jag min egen surdeg, det skulle bli dyrt att köpa surdeg för 24 kronor för ett brödbak och sedan måste man ju ändå tillsätta 25 gram jäst. Så då undrar man ju om det är jästen eller surdegen som gör jobbet.Kommer även testa på torrsurdegen och se hur det brödet blir. 


Baguetter
1 burk (150 g) Bagarens Rågsurdeg
½ pkt (25 g) Färsk KronJäst för matbröd
5 dl (500 g) Vatten, kallt
9 dl (540 g) Vetemjöl special
4 dl (240 g) Rågmjöl, grovt
3 tsk (20 g) Salt
1 msk (20 g) Oliv- eller rapsolja

Gör så här:
  1. Skaka burken (vrid av locket) och rör ihop surdegen med jäst och vatten. 
  2. Tillsätt alla ingredienser utom saltet.
  3. Knåda till en elastisk och smidig deg, ca 10 min i maskin eller 15 min för hand. 
  4. Häll i saltet i slutet av knådningen. Degen får vara lös, men inte kladdig. 
  5. Forma degen jämn och fin. 
  6. Låt jäsa till dubbel storlek i bunke täckt med plast i minst 2 timmar.
  7. Häll upp degen på bordet, arbeta så lite som möjligt med degen. 
  8. Dela i 2–3 bitar (bröd) eller 4 bitar (baguetter) och rulla varsamt ut i önskvärd längd. Sikta därefter lite mjöl över bröden.
  9. Lägg bröden på plåt och täck med plast. 
  10. Låt jäsa ca 1 timme.
  11. Sätt ugnen på 260°C i lagom tid innan gräddningen. Ställ en lite plåt i botten på ugnen.
  12. Gör 2–3 snitt över bröden precis innan plåten sätts in i ugnen,kasta in lite vatten på plåten som står i botten på ugnen sänk temperaturen till 220°C.
  13. Grädda mitt i ugnen tills bröden fått fin färg, ca 25 min. 
  14. Låt svalna på galler.

12 kommentarer:

  1. För vår del skulle vi absolut kunna tänka oss att köpa en burk och prova (kommer nog att göra det så fort det finns tid att baka också), för någon egen surdeg ger vi oss nog inte på i första taget.

    SvaraRadera
  2. Jag är skeptisk till dessa surdegsgrunder precis som du. Varför ska man tillsätta jäst över huvudtaget eller i alla fall varför så mycket jäst? Och varför innehåller de inte bara mjöl och vatten?

    SvaraRadera
  3. Ja eftersom mitt enda surdegsförsök slutade med att jag blev surare än surdegen så ska jag nog testa denna även om jag är lite skeptisk ;) och dyrt var det med.

    SvaraRadera
  4. Jag har aldrig provat baka med surdeg men har tänkt prova med en sådan burk. :-) Det ser jättegott ut och baguetterna är superfina! Kram Carro

    SvaraRadera
  5. Kul att du testat! Jag har inte bakat med surdeg, men skulle nog hellre sätta en egen än att köpa en när det ändå ska till så mycket jäst. Men tanken är god, så om de arbetar om den lite kanske jag skulle köpa.

    SvaraRadera
  6. intressant att se vad tyckte, har hört både gott o ont om denna surdeg

    SvaraRadera
  7. Lördagen den 19/5 från kl 12.00 Blir det äntligen av!

    Vår första bloggträff i Lev Vackert Huset! Vi hoppas att så många av er som möjligt kan komma och träffas! ÅÅÅHHHH så skoj!

    Föranmälan ska göras tillvitromantik@gmail.com samt en förskottsbetalnings ska göras i samband med anmälan. Detta så att vi kan bjuda på god Kycklingssallad, kaffe, dryck och kaka. Kostnad 135:- Vi håller stängt på övervåningen av huset så att vi till en början kan lära känna varandra där och ha lite lotteri och liknande. Vi kommer också kort presentera hur det gick till när vi förverkligade vår dröm om böckerna och butiken. Sen är det givetvis fritt att röra sig i butiken. För er som kanske vill sova kvar finns bra möjligheter bara ett stenkast bort. Se under Fliken Om Kristinehamn på www.levvackert.se Kram Petra www.romantiskahem.blogspot.com och Ingela Broling www.inspirationivitt.blogspot.com

    SvaraRadera
  8. Jag såg dem där burkarna häromdagen när jag handlade mat. Kul att läsa vad du tyckte!
    Baguetterna ser väldigt goda ut! Men jag skulle nog vilja baka på min egen surdeg, det är ju som du skriver både billigare och enkelt.

    SvaraRadera
  9. Åh vad härliga och rustika de ser ut :-)

    SvaraRadera
  10. Jag har köpt vetesurdegen och ska testa detta snart är tanken... tycker dina baguetter ser goda ut!

    SvaraRadera
  11. Tack för era kommentarer, det blir ett himla gott bröd och perfekt med färdig surdeg om man väldigt sällan bakar med det, men för mig är det hemmagjord som gäller :-)

    SvaraRadera