fredag 9 mars 2012

Cheesecake med hallon

Tokälskar cheesecake och denna är helt underbart god, riktigt krämig och mäktig med två lager fyllning, kan inte bli bättre liksom :-). 

Cheesecake med hallon
ca 12 bitar

Botten:
300 g digestivekex
150 g smält avsvalnat smör

Fyllning 1:
225 g hallon, halvtinade
600 g philadelphiaost
3 st ägg, stora
1,5 dl strösocker

Fyllning 2:
3 dl crème fraiche
3 msk strösocker
1 msk vaniljsocker

Gör så här:
  1. Sätt ugnen på 200°.
  2. Smula kexen (går lättast i matberedare). Smält smöret och blanda med kexen.
  3. Tryck ut smulorna i botten på en form med löstagbar kant, ca 24 cm i diameter
  4. Grädda botten i mitten av ugnen ca 5 min
  5. Blanda ingredienserna till fyllning 1 i matberedare. Kör till en jämn smet och häll ned i formen.
  6. Grädda i nedre delen av ugnen ca 30 min tills smeten stannat. 
  7. Blanda crème fraiche med strö- och vaniljsocker.
  8. Bred på och grädda ytterligare 5 min.
  9. Låt kallna. 
  10. Garnera gärna med hallon eller servera dem bredvid.

12 kommentarer:

  1. åh ja så gott och ser ju så somrigt ut,mums

    SvaraRadera
  2. Jag älskar verkligen cheescake! Mums!

    SvaraRadera
  3. Åh det ser gott ut, underbar bild också. Man längtar lite efter sommaren : )

    SvaraRadera
  4. Just den här har jag oxå receptet på och den är bara så god.

    SvaraRadera
  5. Härlig konsistens ser det ut att vara!

    SvaraRadera
  6. Så gott! Hallon är något som fått ett uppsving hos mina smaklökar! Helt klart bästa bäret :D

    SvaraRadera
  7. Mmmm, så vårigt, fräscht och gott, gillar också cheesecakes!

    SvaraRadera
  8. Dubbla lager fyllning, alltså? Mmmmm.....

    SvaraRadera
  9. Men guuud vad gott!! Finns nog inget godare än en smarrig cheesecake!

    SvaraRadera
  10. VARNING för detta odugliga recept! Följde det exakt, och det blev total katastrof! "Stannade" mycket dåligt och det var bara att slänga bort hela eländet! :(

    SvaraRadera