torsdag 26 januari 2012

Tårtbotten med Sponge cake stabilizer

Har nu testat att baka en tårtbotten på  Sponge cake stabilizer som jag köpte inne hos Strössel & annat, Sponge cake stabilizer, så här står det hos Strössel & annat " SP är en kakstabilisator, används främst till att baka sockerkakor eller tårtbottnar. Det ger kakorna en fin struktur. Det hjälper äggen att stiga snabbt och stelt och också förbli stabilt och att se till att äggen inte förlorar sin omfångsrika konsistens. SP producerar en perfekt mjuk kaka som inte är alltför bräcklig, samtidigt som den ger utmärkt smak och färsk hållbarheten.".
.Tycker det blev en saftig, hög fin tårtbotten som inte smulade., den var lätt att skära. Kommer testa SP även på "vanliga" sockerkakor. Och kommer fortsättningsvis använda det när jag gör mina tårtbottnar.

Recept hittade jag hos Bengtssons Baksida
Till en form på ca 26 cm behövs:

6 ägg
2 dl socker
1 tsk sponge cake stabilizer
2 dl vetemjöl (1.5 dl vetemjöl och 0.5 dl kakao om man vill ha chokladbotten)
2 1/2 msk potatismjöl
1/2 tsk bakpulver
ev 1/2 tsk äkta vaniljpulver

  1. Vispa ägg, socker och sponge cake stabilizer poröst, ca 10 minuter.
  2. Blanda mjöl, potatismjöl och bakpulver och sikta ner i smeten, blanda försiktigt.
  3. Klä en form med bakplåtspapper och häll i smeten.
  4. Grädda i nedre delen av ugnen, ca 35 minuter i 175 grader. 
  5. Ta ut och låt svalna

5 kommentarer:

  1. Jag har sett sponge cake stabilizer i affären, men inte köpt det. Låter som att det funkar bra!

    SvaraRadera
  2. Jag köpte också därifrån,och använde en gång,sen vet ja inte vad som hände med den.vet ej om man ska ha den i kylen,för den var jag tvungen och kasta.

    SvaraRadera
  3. Hovkonditorn: Funkade himla fint :-)
    Smulansbakblogg: Jag förvarar min i rumstemperatur, den ser ut precis som när jag fick hem den,har inte ens tänkt på att den kanske måste förvaras i kylen

    SvaraRadera
  4. Jag tycker att sånt där är lite läskigt. Att bara stoppa något man inte vet vad det är i en kaka. En av de bästa grejerna med att baka själv är ju att man slipper alla E-ämnen som finns i färdigköpta kakor.

    SvaraRadera
  5. Vanessa: Ja det stämmer ju allt, det är det bästa med att baka själv, att man vet vad som är i, lite läskigt ibland när en rulltårta håller i flera månader

    SvaraRadera